Kan upplysningsföretag koppla domar till det nya namnet efter namnbyte?

Hej! Om man byter namn och någon söker publikt på ens nya namn i Mr koll och lexbase kopplar dessa siter samman ens nya namn med det gamla namnets domar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvitt jag förstår saken begär de företag du nämner kontinuerligt ut allmänna handlingar från myndigheter och tillhandahåller informationen ur dessa handlingar till allmänheten. På Mr Kolls sida går det exempelvis att läsa följande: "Den information som publiceras i tjänsten har sitt ursprung hos myndigheterna och är tillgänglig för allmänheten via offentlighetsprincipen". Tjänsterna visar information om privatpersoner som har ett svenskt medborgarskap eller en svensk folkbokföringsadress. Folkbokföringsregistret är i princip fritt tillgängligt för alla att ta del av med stöd av offentlighetsprincipen (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen). Endast särskilt känsliga uppgifter, skyddad folkbokföring och liknande omfattas av sekretess (22 kap. 1 § och 2 § offentlighets- och sekretesslagen). Eventuella domar mot dig omfattas inte av sekretess.

En eventuell namnändring kommer att registreras i folkbokföringen, som alltså i princip är helt offentligt tillgängligt. Så företagen du nämner har helt klart koll på namnbyten. På Mr Koll står exempevis information om namnbyten längst ner på sidan när man söker på en person. Men huruvida de kopplar ihop ett gammalt namns domar med ett nytt namn är mer oklart. Jag rekommenderar att höra av dig till företagen och fråga om detta.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare