FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/03/2021

Kan två personer adoptera varandra som syskon, för att få en juridisk koppling till varandra?

Detta kan eventuellt anses vara en konstig fråga men.... Jag är en kvinna på 60 år, jag har 3 vuxna barn men för övrigt ingen släkt, då jag är adopterad och aldrig varit accepterad av övriga "släkten". Min bästa väninna sen barndomen, som numera är 56 år gammal, sitter i samma position som jag. Hon har 3 barn, hon har varit fosterhemsplacerad sen tidig barndom, trots att hennes mamma hoppat in i hennes liv ibland. Ska sägas att det var hennes mamma själv som såg till att min väninna/syster blev fosterhemsplacerad då hon ville åka världen runt utan att ha barn i släptåg.

Nu är det så att jag OCH min väninna ALLTID har kallat varandra systrar ända från barndomen och känner på alla sätt att vi är syskon. Våra barn ser varandra som kusiner och vi är bägge Gudmödrar till våra respektive barn. Vi har en önskan att LAGLIGEN få bli syskon, då det är mycket som hänt oss bägge genom livet, både ont, gott och mindre gott men, vi har alltid funnits där för varandra när ingen annan har. Det måste ju kunna finnas något sätt att göra så att vi kan få en laglig familjeanknytning, utan att behöva ingå partnerskap?? Något ingen av oss är direkt intresserade av men...

Finns det något sätt att vi skulle kunna få adoptera varandra som "äkta" syskon och då våra barn även få "äkta mostrar", som har laglig rätt att träda in om något skulle ske. Nu är ju mina barn vuxna men 2 av hennes är fortfarande under 15 år.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i föräldrabalken (FB). I mitt svar kommer jag även hänvisa till ärvdabalken (ÄB) och lag om framtidsfullmakter.

Vem får adoptera, och vad innebär en adoption?

För att få lov att adoptera ska man ha fyllt 18 år (4 kap. 5 § FB). Makar och sambor får endast adoptera gemensamt, med undantag för om den ena maken eller sambon ska adoptera den andra maken eller sambons barn (4 kap. 6 § FB). En adoption anses vara en överenskommelse som innebär att den som adopteras ska betraktas som barn till de som adopterar (4 kap. 21 § FB). Detta innebär att de juridiska banden till de biologiska föräldrarna helt kapas. Ingen annan än makar och sambor får adoptera gemensamt (4 kap. 6 § tredje stycket FB).

Det är möjligt att, i vissa fall, adoptera en vuxen (4 kap. 4 § FB). Det krävs dock att det finns en särskild anledning med hänsyn till det personliga förhållanden mellan sökanden och den sökanden vill adoptera. Som exempel brukar användas till exempel ett barn som vuxit upp med en biologisk förälder och dennes partner som i vuxen ålder vill adopteras för att den biologiska förälderns partner mer varit en förälder än den andra biologiska föräldern.

Sammanfattningsvis kan om adoptioner sägas att det rör sig om att skapa en juridisk förälder/barn-relation. I de allra flesta fall är det en eller två vuxna personer som adopterar ett barn. Det finns ingen möjlighet att "adoptera" sig till en juridisk koppling på annat sätt, till exempel så som du föreslår att ni ska "adoptera" varandra som syskon. Eftersom ingen annan än makar och sambor får adoptera gemensamt är det inte heller möjligt för er att adoptera varandras barn.

Vad kan ni göra istället?

Jag förstår att ni ser varandra som familj och gärna vill bli sedda som det även juridiskt. Det framgår inte riktigt exakt vad ni vill åstadkomma med en sådan koppling, men jag ska försöka ge ett par exempel på vad ni kanske vill göra.

Möjligheten att reglera arv

Om det ni önskar är att ärva varandra, eller att din väns barn ska ärva dig och vice versa, kan ni upprätta testamenten. Genom testamente kan den som är över 18 år förordna om sin kvarlåtenskap (9 kap. 1 § ÄB). Ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Både den som upprättar testamentet och vittnena ska skriva under vid samma tidpunkt. Vittnena måste känna till att de bevittnar ett testamente, men de behöver inte känna till innebörden av testamentet. Det finns även regler om vem som får vara vittne (10 kap. 4 § ÄB). Nära släktingar till den som upprättar testamentet får inte vara vittne, och inte heller den som kommer ärva något genom testamentet. Ett testamente behöver däremot inte registreras, så länge det uppfyller formkraven.

Om du skulle avlida utan ett testamente är det dina barn som skulle ärva allt, och dela lika på arvet (2 kap. 1 § ÄB). Den del som då tillfaller varje barn utgör dennes arvslott, och hälften av arvslotten utgör laglott (7 kap. 1 § ÄB). Den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn, har alltid rätt till sin laglott, och denna rätt kan inte inskränkas genom testamente. Detta innebär att du till exempel kan upprätta ett testamente och ange att hälften av din kvarlåtenskap, alltså det som inte omfattas av laglotten, ska fördelas så som du önskar mellan din vän och hennes barn. Självklart kan hon på motsvarande sätt upprätta ett testamente till förmån för er.

Framtidsfullmakt

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "laglig rätt att träda in om något skulle ske", men jag tänker förklara möjligheten att upprätta en framtidsfullmakt. En framtidsfullmakt är en fullmakt som ger någon möjligheten att företräda dig i framtiden om du skulle drabbas av sjukdom eller liknande som gör att du själv inte längre kan ta hand om de angelägenheter som framtidsfullmakten avser.

Den som fyllt 18 år får upprätta en framtidsfullmakt (3 § lag om framtidsfullmakter). Framtidsfullmakten ska vara skriftlig och bevittnas av två vittnen, vem som får vittna regleras i ärvdabalken (4 § lag om framtidsfullmakter). Du väljer själv vem du vill ska vara din framtidsfullmaktshavare, och du kan också utse flera personer. Du väljer också själv vilka angelägenheter, personliga eller ekonomiska, som fullmaktshavaren ska bevaka (2 § lag om framtidsfullmakter).

Slutsats

Det är alltså inte möjligt för er att "adoptera" varandra som syskon, och inte heller att adoptera varandras barn eftersom endast makar och sambor får adoptera gemensamt. Beroende på vad det är ni vill åstadkomma med att ses som syskon i juridisk mening kan det finnas vissa möjligheter.

Jag förstår att detta kanske inte hjälper er till att uppnå exakt det ni vill, men jag hoppas att det åtminstone kan hjälpa er vidare litegrann. Om ni vill ha djupare rådgivning kring vilka möjligheter som finns med till exempel upprättande av testamenten och fullmakter kan jag rekommendera er att boka en tid hos en av våra duktiga jurister. Det kan ni göra här.

Jag önskar er all lycka till! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare