Kan telefon- och besökstillstånd nekas när flickvännen utanför anstalt är gravid

Hej! Min pojkvän sitter i fängelse, han har precis kommit till fängelset efter att varit häktad i 3 mån.

Vi har varit tillsammans i 6 år men aldrig skrivna på samma adress. Vi är ogifta.

Han är skötsam och har jobb på utsidan. Jag har en son som han har tagit papparollen för sen han var två år. Han lever ett svenssonliv.

Han är dömd för grov narkotikasmuggling och fick 3 år.

När han var häktad kunde vi ha obevakade besök och prata i telefon varje dag. Nu när han kommit till fängelset har vi fått avslag på kontakt både för samtal och besök, pga att jag är dömd sen tidigare för misshandel och innehav av pepparspray i hemmet.

Nu till saken, jag blev gravid precis innan han åkte in, är alltså i 3de månaden. Kan dom neka oss kontakt?

Han kommer ju missa hela min graviditet och den första tiden i sitt första barns liv.

Vad ska vi ta oss till?

Med vänlig hälsning orolig

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen:
Bestämmelserna för besök- och telefontillstånd liknar varandra. Huvudregeln är att en intagen ska få tillstånd av detta slag i den utsträckning det kan ske. Tillståndet gäller det vill säga i mån av tid och möjlighet som anstalten kan ge. Ett tillstånd får dock vägras om det finns risk att det äventyrar säkerhet och detta inte går att kontrollera, om det motverkar den intagnes anpassning i samhället eller om det på annat sätt kan vara till skada för den intagne eller någon annan. Se 7 kap. 1 § och 7 kap. 4 § fängelselagen.

Vid bedömning av om tillstånd ska beviljas eller nekas ska först en undersökning göras huruvida den kontakten gäller är dömd eller misstänkt för brott eller för att utöva brottslig verksamhet. Om så behövs ska även uppgifter om personens personliga förhållanden iakttas. Se 7 kap. 10 § fängelselagen.

Handbok:
Inom kriminalvård finns handböcker som ger vägledning kring hur myndigheten ska fungera och arbeta. Den handbok jag refererar till nedan hittar du här.

I Sverige strävar vi efter en human kriminalvård och kontakt med familj och omvärld är för klienten viktigt för att uppnå detta. Man vill att den intagne ska ha möjlighet att knyta samt behålla kontakt med närstående och andra personer utanför anstalt och därför är telefon- och besökstillstånd väldigt viktigt. Kontakt av detta slag kan dock äventyra säkerheten, motverka den intagnes anpassning eller på annat vis skada intagen eller annan. Är fallet som detta får tillstånd vägras.

Något som man anser vara föremål för att äventyra säkerhet och den intagnes anpassning är om personen tillståndet gäller är dömd för brott. Är fallet som detta finns en tabell man i viss mån följer. Beroende på vilken påföljd för brott personen som tillståndet gäller har fått finns också olika tider som vägledning. Tabellen används för att se om tillståndet är lämpligt eller inte. Har tiden som framkommer av tabellen nedan inte löpt ut finns skäl för att neka tillstånd. Dock ska tilläggas att man alltid gör en individuell bedömning, tabellen följs alltså inte till punkt och pricka.

- Villkorlig dom - 1 år efter prövotidens utgång
- Villkorlig dom med samhällstjänstföreskrift - 3 år efter det att samhällstjänsten fullgjorts
- Fängelse utan övervakning - 3 år efter frigivningsdagen
- Fängelse med övervakning - 3 år efter övervakningens upphörande
- Skyddstillsyn - 3 år efter övervakningens upphörande Böter Individuell bedömning

Angående graviditeten:
När det kommer till barn är det barnets bästa som är utgångspunkten. Vid beslut som rör barn handlar det alltså inte om vad som är bäst för föräldrarna. Då du nu är gravid är barnet ännu inte i juridisk mening en person. Barnet blir en person först när barnet är fött. På grund av detta går det i detta läge inte att diskutera vad som är bäst för barnet. Graviditeten är absolut något som kan vägas in vid en bedömning om humanitet, men inte något som ligger till grund för att tillstånd måste beviljas.

Sammanfattning:
Utgångspunkten är att man ska bevilja telefon- och besökstillstånd till den intagne. I detta fall är du dock tidigare dömd och det ses som något som kan äventyra säkerheten och din killes möjlighet till anpassning. Jag har för få omständigheter för att kunna yttra mig mer än detta, det vill säga huruvida beslutet är korrekt eller inte.

Tillstånd kan nekas även om du är gravid. Situationen kommer troligtvis bli annorlunda när du fött barnet då man i det läget kommer utgå från vad som för barnet är bäst. När det kommer till barn menar man att det som huvudregel är bäst att barnet har en nära och god kontakt med båda sina föräldrar.

Vad ni kan göra är att överklaga det beslut som tagits, önskar ni mer rådgivning rekommenderar jag att ni tar kontakt med en jurist.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare