FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/04/2018

Kan syskon adoptera varandra?

Hej!

Min mamma och pappa är skilda och har bott på olika ställen sen jag var 4 år. Jag trivs jättedåligt hos både mamma och pappa och mår dåligt av att bo hos dem. Min fråga är kan min storebror och hans tjej adoptera mig? Min storebror är 20 , hans tjej 21 och jag fyller snart 16.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag känner med dig och hoppas verkligen att allt löser sig för dig. Du har ju hela livet framför dig! Nedan finner du ett svar på din fråga.

Tillämpligt lagrum

4 kap. Föräldrabalken (FB).

Vad gäller?

För att kunna adoptera ett barn måste en man eller kvinna ha fyllt 25 år, vilket framgår av 4 kap. 1 § FB. Även en person som har fyllt 18 år kan adoptera ett barn om barnet är hens eget, makes barn, makes adoptivbarn eller om synnerliga skäl skulle föreligga enligt samma paragraf.

Det är rätten som skall pröva om adoption av barnet kan äga rum. Ett tillstånd av detta får endast ges om adoptionen skulle vara till en fördel för barnet samt att sökanden har uppfostrat barnet alternativt vill uppfostra det eller om det annars skulle finnas en särskild hänsyn till förhållandet mellan sökanden och barnet. Rätten ska även ta i beaktande av vad barnet tycker (särskilt i förhållande till barnets mognad och ålder), allt detta framgår av 4 kap. 6 § FB.

En adoption får emellertid inte genomföras om det skulle göras mot bakgrund av ett ekonomiskt vinstintresse i form av underhållsbidrag eller liknande.

Sökanden skall även inhämta ett yttrande från socialnämnden, vilket framgår av 4 kap. 10 § FB.

Slutsats

Det blir tyvärr svårt för din bror och hans sambo att adoptera dig mot bakgrund av det som anförts ovan. De är helt enkelt för unga.

Hoppas att du fick svar på din fråga samt att det löser sig för dig.

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare