FrågaEKONOMIÖvrigt05/04/2021

Kan svensk medborgare, som är bosatt i utlandet, öppna bankkonto i Sverige?

Kan min son, som är svensk medborgare och därmed har svenskt personnummer, men fn är bosatt i Storbrittannien, öppna bankkonto i Sverige? Han behöver ett svenskt bank id för att anmäla sig till försvarsmaktens antagningsprov och hans plan är att bosätta sig i Sverige och genomgå militär grundutbildning. Jag, hans mor, äger ett hus i Sverige, så en svensk adress finns att skriva sig på om han blir antagen.

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med er fråga.

EU-direktivet 2014/92/EU om tillgång till betalkonto med grundläggande funktioner, som gäller som svensk lag, berör rätten att öppna konton inom EU. Rätten innebär att konsumet har rätt att öppna bankkonto i valfri bank med tillgång till basala funktioner kopplade till bankontot. En konsument definieras som en fysisk person som handlar för ändamål som faller utanför hans eller hennes näringsverksamhet, affärsverksamhet, hantverk eller yrke (se art. 2.1 direktiv 2014/92/EU).

Följaktligen kan din son öppna ett konto i valfri svensk bank.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare