Kan styrelsen överklaga hyresnämndens beslut om att tillåta uthyrning av bostadsrätt?

Hej styrelsen vill inte tillåta andra hands uthyrning av min lägenhet

Överklagad till hyresnämnden

Min fråga om hyresnämnden ge mig rätten att hyra ut kan styrelse överklaga nämndens beslut??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag läser din fråga tolkar jag det som att det är en bostadsrätt som du vill hyra ut i andra hand. I mitt svar kommer jag därför utgå från att styrelsen i din bostadsrättsförening inte vill tillåta en andrahandsuthyrning av din bostadsrätt.

För din fråga är det bostadsrättslagen som blir den lagen som är den vi ska använda oss av.

Hyresnämnden kan tillåta uthyrning av bostadsrätt i andra hand

Om styrelsen inte vill tillåta en uthyrning i andra hand får du som bostadsrättsinnehavare ändå hyra ut bostaden om det är så att hyresnämnden ger dig tillstånd att hyra ut den (7 kap 11 § bostadsrättslagen). Med andra ord är det inte möjligt att överklaga ett beslut från hyresnämnden om att ge tillstånd till hyra ut en bostadsrätt i andra hand.

Så för att svara på din fråga så kan styrelsen inte överklaga hyresnämndens beslut om de ger dig rätt att hyra ut din bostadsrätt i andra hand.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Caroline ArvaeusRådgivare