Kan styrelsen neka andrahandsuthyrning till företag?

Hej,

Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andrahand då jag studerar på annan ort.

Jag har funnit en som vill hyra min lägenhet men för sin anställda som kommer pendla.

Är det tillåtet att jag hyr ut i andrahand till någon som inte tänker bo där, utan endast hyr då hans anställda ska ha någonstans att bo?

Detta gäller endast 1 och inte flera olika som ska bo där.

Kan föreningen säga nej till detta eller ha synpunkter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Andrahandsuthyrning av bostadsrätt regleras i föreningens stadgar och i Bostadsrättslagen.

Du som bostadsrättshavare får endast hyra ut din bostadsrätt om styrelsen gett sitt godkännande till detta (7 kap 10 §). Det är möjligt att styrelsen skulle kunna neka uthyrningen på grunden att uthyrningen sker till ett företag. Uthyrning ska vanligtvis ske för permanent boende.

I det här fallet är det dock bara en person som kommer att använda lägenheten. Lägenheten kommer inte att användas som en allmän övernattningslägenhet för företagets anställda. Om du till styrelsen är tydlig med att det endast är en person som kommer att använda lägenheten och ger information om vem denne är ser inte jag någon anledning för styrelsen att neka uthyrning.

Johannes HammarlingRådgivare