Kan styrelsen i en förening fatta beslut i strid mot stadgarna?

Jag bor i en bostadsförening med 4 lägenheter och sitter med i styrelsen som ledamot.

Problemet gäller målning av balkongerna som är på andra och tredje våningen. I stadgarna står det att BRF står för renovering av balkongerna och jag som bostadsrättsinnehavare är ansvarig för underhållet av balkongen.

När styrelsen tog beslutet att, för att spara pengar, skulle bostadsinnehavaren måla balkongen (jag är den enda som har på andra och tredje våningen, min granne har på andra våningen). Jag var med på mötet när beslutet togs och hade funderingar på säkerheten, speciellt från tredje våningen, något som inte kom med i protokollet. Vi har olika minnesbilder av mötet, dom andra påstår att jag var med på beslutet utan kommentarer medan jag kommer ihåg det som att jag hade uttryckt min oro men jag sa inte ett tydligt nej.

Min tanke var att måla balkongen men ju mer jag funderar över det desto mer känner jag att riskerna är för stora (är dessutom höjdrädd) och att sätta barnen på uppgiften känns minst sagt ansvarslöst speciellt när jag inte vågar själv.

Då menar dom andra att jag måste hyra någon som kan utföra uppdraget och bekosta det själv, vilket jag inte har råd med.

Min lägenhet är ute till försäljning, målar jag inte balkongen själv menar dom att jag måste informera köparen att hen måste överta min skyldighet och måla balkongen.

I och med att vi har ett styrelsebeslut innebär det att jag är skyldig att måla balkongerna eller har jag rätt att ångra mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Styrelsen får inte fatta beslut i strid mot stadgarna. Du kan därför argumentera att det är renovering att måla om balkongerna, därmed strider det mot stadgarna att fatta beslut om målningen (och beslutet är inte giltigt). Styrelsen kan dock hävda att det rör sig om underhåll.

I den här frågan gäller majoritetsbeslut. Det spelar därmed ingen roll om du hade röstat nej om resten av styrelsen var för.

Min rekommendation

Jag rekommenderar att du i första hand pratar med styrelsen och förklarar att beslutet strider mot stadgarna. Du kan även se över möjligheten till ersättning om någon redan hunnit måla om sin balkong. Du är också skyldig att informera en köpare om situationen (det jurister kallar för upplysningsplikt). Är det så att styrelsen vägrar betala för målningen kan du ta in en offert och sedan föra en dialog med din mäklare om hur ni bäst marknadsför objektet. För framtida föreningsarbete rekommenderar jag att ni röstar i varje beslut och ser till att ha med vilka som var oeniga i protokollet. Det kan bli viktigt bl.a. vid frågor om ansvarsfrihet.

Jag hoppas detta var till hjälp och önskar dig lycka till!

Ebba PlantingRådgivare