Kan styrelsen i en bostadsrättsförening kräva att andrahandsuthyrning bara får ske till släkt?

Hej! Jag söker lägenhet att hyra. Min pappas kollega har en helt tom lägenhet (hans mamma gick bort och nu står han på lägenheten) i staden jag vill bo i men bostadsrättsföreningen har villkorat att de som bor där endast får hyra ut i andra hand till familj och släkt. Han vill förstås inte bryta mot villkoren och hyra ut till mig men jag blir fundersam över om ett sådant villkor är okej? Är det okej att villkora en bostadsrättshavares möjlighet att hyra ut i andra hand?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag ska komplettera eller förtydliga någonting i mitt svar är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Reglerna gällande andrahandsuthyrning av bostadsrätter återfinns i bostadsrättslagen. 7 kap. 10 § anger att styrelsen måste ge sitt samtycke till andrahandsuthyrningen. Om samtycke inte lämnas kan bostadsrättshavaren istället ansöka om tillstånd från hyresnämnden (7 kap. 11 §). Tillstånd ska lämnas om bostadsrättshavaren har "skäl" att hyra ut i andra hand (exempelvis att hen ska studera på annan ort eller prova på att vara sambo).

Bestämmelserna ovan kan inte försvagas med hjälp av föreningens stadgar. Det villkor som du beskriver har således ingen juridisk verkan. En annan sak är, så klart, att föreningens medlemmar frivilligt kan underkasta sig villkoret. Om frågan skulle prövas i hyresnämnden skulle det dock inte tas någon hänsyn till villkoret. I ett sådant läge skulle den enda relevanta aspekten vara om bostadsrättshavaren (d.v.s. din pappas kollega) har ett giltigt skäl för att hyra ut i andra hand.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare