Kan styrelsen göra något när en lägenhet i bostadsrättsföreningen hyrs ut i tredje hand?

Hej!

Jag är ordförande i en liten bostadsrättsförening med sex lägenheter. En av lägenheterna hyrs ut i andra hand med vårt godkännande. Nu misstänker vi att den även hyrs ut i tredje hand. Personen som äger lägenheten förnekar detta och vägrar att medverka till något mer i frågan. Klart är i alla fall att det inte är samma person som står på andrahandskontraktet som faktiskt bor där. Hur stora möjligheter har vi att göra någonting åt detta? De som bor i lgh missköter sig inte.

Lawline svarar

Inledning

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du önskar att jag ur något avseende ska vidareutveckla svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com. Tillämplig lag vid andrahandsuthyrning av bostadsrätter är bostadsrättslagen, vilken jag hädanefter refererar till.

Relevanta rättsregler

Jag kan inledningsvis konstatera att det i rent juridisk mening inte finns något som kallas "tredjehandsuthyrning". I de fall en andrahandshyresgäst hyr ut sin lägenhet är det alltså per definition ett agerande som saknar stöd i lag.

Gällande bostadsrätter framgår av 7 kap. 10 § att andrahandsuthyrning får ske om styrelsen lämnar samtycke till det. Motsätter sig styrelsen andrahandsuthyrning kan istället hyresnämnden, efter ansökan från bostadsrättshavaren, meddela tillstånd (7 kap. 11 §).

Om andrahandsuthyrning sker utan vare sig samtycke från styrelsen eller hyresnämndens tillstånd utgör det en förseelse som kan läggas till grund för förverkande av bostadsrätten (7 kap. 18 §). Förverkande innebär att föreningen, med iakttagande av de regler som gäller för uppsägning, kan tvinga medlemmen ifråga att flytta. Denna tvångsåtgärd ska kombineras med en tvångsförsäljning av bostadsrätten (7 kap. 30 §).

Enligt 7 kap. 20 § är dock bostadsrätten inte förverkad om medlemmen efter tillsägelse ansöker om tillstånd för andrahandsuthyrningen och får ansökan beviljad.

Slutsats & Rekommendation

Baserat på den information du lämnat bedömer jag att medlemmen ägnar sig åt otillåten andrahandsuthyrning, såtillvida att det rör sig om andra hyresgäster än de som omfattas av det samtycke som styrelsen lämnat. Ytterst kan ett sådant agerande föranleda att medlemmen, efter att styrelsen lämnat meddelande om uppsägning, tvingas flytta.

Min rekommendation blir att styrelsen upplyser medlemmen om vad som rent rättsligt gäller och hen genast måste ansöka om tillstånd att hyra ut i andra hand till de personer som de facto bor där. Vägrar hen att göra detta kan styrelsen, även om det framstår som en tämligen dramatisk åtgärd, gå vidare med en uppsägning.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare