FrågaFAMILJERÄTTFaderskap01/04/2018

Kan socialnämnden ta blodprov på barnet för att fastställa faderskap?

Jag ställde en fråga till en av era rådgivare och fick ett mycket bra svar. Men undrar över detta. Om fadern till barnet inte fastställs men fadern har misstankar om att han är fadern till barnet har han inte talerätt enligt 3 kap. 5 § föräldrabalken. Det vill säga att han inte kan väcka talan i domstol för att fastställa faderskapet. Däremot kan han vända sig till socialnämnden som kan föra hans talan. Vad betyder det att socialnämnden kan föra hans talan vad kan hända kan de tvinga att ta blodprov på barnet är jag tvungen att dela barnet med honom kan jag säga nej till detta? Detta svar hänger på att behålla mitt barn eller adoptera bort. Jag vill inte ha någon kontakt med fadern.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om faderskap och vårdnad regleras i föräldrabalken (FB).

Faderns talerätt
Det stämmer som du säger att fadern inte har talerätt om faderskap. Om han har misstankar om det kan han vända sig till socialnämnden som kan föra en sådan talan (3 kap. 5 § FB).

Socialnämndens utredningsansvar
Socialnämnden ska sedan genomföra en utredning om vem som är fadern till barnet (2 kap. 1-2 §§ FB). Utredningsskyldigheten för socialnämnden innebär att de ska inhämta upplysningar från dig, som är modern till barnet och andra personer som kan lämna uppgifter av betydelse för utredningen (2 kap. 4 § FB).

Om mannen som misstänker att han är fadern begär en blodundersökning bör socialnämnden verka för det. En blodundersökning kan även äga rum om utredningen inte tyder på att du skulle ha haft samlag med någon annan (2 kap. 6 § FB). Socialnämnden kan inte tvinga dig att genomföra en undersökning men om du skulle vägra kan talan om detta väckas i domstol (1 § lagen om blodundersökning m.m vid utredning av faderskap)

Om det inte går att fastställa vem pappan till barnet är kan utredningen läggas ner (2 kap. 7 § FB).

Vårdnad - om faderskap bekräftas
Med hänsyn till att du och fadern till barnet inte är gifta kommer du få ensam vårdnad (6 kap. 3 § FB). Men om faderskap bekräftas har fadern till barnet rätt att begära att det ska ske en ändring av vårdnaden. I sådana fall prövar domstolen om du ska ha fortsatt ensam vårdnad eller om det ska ske en ändring av vårdnaden (6 kap. 5 § första stycket FB). Vid bedömningen av vårdnaden ska domstolen ta hänsyn till ett antal omständigheter som din och faderns samarbetsförmåga, barnets bästa och barnets vilja (6 kap. 5 § andra stycket FB och 6 kap. 2 a § FB)

Gemensam vårdnad förutsätter normalt att föräldrarna har ett någorlunda konfliktfritt samarbete i frågor som rör barnet. För att det ska kunna råda gemensam vårdnad måste det finnas en realistisk möjlighet för föräldrarna att gemensamt och inom rimlig tid lösa de frågor som rör barnet och hantera de delade meningarna som kan finnas, utan att de mer regelmässigt behöver hjälp utifrån för att fatta beslut och utan att det uppstår ständiga konflikter som drabbar barnet (NJA 2007 s. 382). Om det inte finns en sådan realistisk möjlighet mellan dig och pappan kommer ni troligtvis inte ha gemensam vårdnad över barnet. Om du motsätter gemensam vårdnad får domstolen göra en bedömning av samtliga omständigheter om vad som är bäst för barnet.

Min bedömning
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en av våra jurister eller ringa in till vår telefonrådgivning på 08-533 300 04.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare