Kan SMS klassas som ofredande?

Jag har blivit polisanmäld för ofredande. Anledningen är att jag SMS:at en persons personnummer (endast personnummer, ingen annan text) till en person som jag inte känner, men har varit i kontakt med i samband person i fråga har annonserat om en hyresledig stuga. Kan min gärning klassas som ofredande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline. Jag tolkar din fråga som att du undrar om det kan falla under brottet ofredande att smsa en persons personnummer till en person du varit i kontakt med angående hyra av stuga. För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till brottsbalken, förkortad BrB.

Ofredande som brott

Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år (4 kap. 7 § BrB).

Enligt lagkommentaren omfattar brottet inte bara kontakter vid fysiska sammanträffanden utan även via elektronisk kommunikation. Kontakterna kan vara störande på grund av sitt antal eller på grund av när och hur de sker, t.ex upprepade telefonsamtal under nattetid. Med att gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt ska förstås att det är tillräckligt att gärningen typiskt sett är sådan att någons frid kränks. Det förutsätts inte att någon fridskränkning uppkommit i det enskilda fallet.

I ditt fall

Eftersom informationen om din situation är begränsad är det svårt att uttala sig definitivt om huruvida gärningen kan klassas som ofredande. Om det bara rör sig om ett sms är det osannolikt att du kommer dömas för brottet. Om det däremot rör sig om andra kontakter utöver sms, t.ex upprepade telefonsamtal som är av mer integritetskränkande karaktär, är det möjligt att en domstol bedömer det som ofredande.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare