FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/03/2022

Kan skadestånd räknas som inkomst och påverka mitt socialbidrag?

Hej. Min dotter kommer att få skadestånd efter våldtäkt mm.

Saken är den att jag har socialbidrag.

Kan dem tvinga oss (henne) att använda det till oss.? Så som hyra, mat å allt annat.?

Hon fyller 16 år och bor hos mig på heltid.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du vill veta om socialtjänsten kan hävda att din dotters skadestånd ska räknas som inkomst och därmed minska socialbidraget, dvs att hennes pengar ska användas för att betala för era behov. För att besvara din fråga kommer Socialtjänstlagen (SoL) och Handboken för Socialtjänsten att användas.

Vid prövningen av rätten till ekonomiskt bistånd från socialtjänsten ingår det för dem att överväga huruvida du kan försörja dig själv genom egna tillgångar såsom inkomster och andra bidrag/ersättningar. Det är fastställt i rättsfall att även ideellt skadestånd ska räknas som en tillgång vid bedömningen av behovet och summan av ekonomiskt bistånd. Dock kan socialtjänsten bedöma efter omständigheterna i det enskilda fallet att undanta skadestånd som du har fått efter du blivit utsatt för brott och behöver dessa för att betala fysisk eller psykisk rehabilitering (Ekonomiskt bistånd - Handbok för socialtjänsten, kap 12 s. 148).

Nu är det din minderåriga dotter som har fått skadeståndet. Vid bedömningen ska socialtjänsten inte beakta inkomster från eget arbete av minderåriga som bor hemma (4 kap 1 a § första stycket SoL). Med detta inbegrips inte skadestånd men kommunen ska göra en samlad bedömning utifrån omständigheterna i er situation samt utifrån förståelsen att barn under arton år inte har en underhållsplikt gentemot sina föräldrar eller syskon. I socialtjänstens biståndsberäkning bör således inte din dotters skadestånd inräknas. De kan därför inte tvinga henne att använda skadeståndet för att försörja familjen.

Läs gärna mer om skadestånd och ekonomiskt bistånd i Ekonomiskt bistånd - Handbok för socialtjänsten, kap 12 s. 147 ff.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare