Kan sista betalningsmöjligheten i en livsmedelsbutik anses vara dess spel-/förbutik?

Hej

Jag har en fråga rörande vart den sista betalningsmöjlighet är?

I i en livsmedelsbutik finns det ibland en förbutik/ spelbutik som säljer alla sorsters varor, dryck, cigaretter, bakelser etc... skulle man kunna här argumentera att sista betalningsmöjlighet är denna förbutik/spelbutik som finner sig utanför kassaspärr till scanningområde och de bemannade MEN den finner sig inne i butiken, strax innan entrén.

Enligt vad jag läst enligt praxis så lämnas man med både säkerhet och osäkerhet kring frågan. Den säger att det beror på butikens utformning samtidigt som praxis har avgjort i frågan och sagt att kassaspärren är sista betalningsmöjlighet. Men som jag förstått beror detta på utformningen. Jag har hittills inte kunnat läsa ngt om vad praxis säger om spel/förbutik, dvs om det anses vara en sista betalningsmöjlighet.

Vad tror ni?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver så framgår det av praxis att sista betalningsmöjligheten i en butik normalt är kassaspärren, som brukar vara belägen vid en butiks utgång.

Att föra över en vara till en annan klart avgränsad avdelning i en butik har i flera fall jämställts med att passera sista betalningsmöjligheten. Eftersom en spel-/förbutik ofta utgör en sådan klart avgränsad avdelning i en butik så tror jag att det blir mycket svårt att argumentera för att sista betalningsmöjligheten istället skulle kunna anses vara spel-/förbutiken. Detta resonemang förstärks enligt mig ytterligare av att det ofta inte säljs samma varusortiment i en spel-/förbutik som den vanliga butiken, det följer med andra ord inte naturligt att en kund som plockat ihop ett antal varor i den vanliga livsmedelsbutiken ska kunna betala dessa i kassan till spel-/förbutiken.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga! Om du har fler frågor är du givetvis välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare