Kan särkullsbarnen lova oss att överlevande make får sitta kvar i orubbat bo?

Hej

Min fru och jag har vardera 2 särkullsbarn. Vi har skrivit testamente om orubbat bo när någon av oss avlider. Om våra barn accepterar och godkänner testamentena skriftligt och bevittnat, kan då något av barnen senare "ångra" sig ( när jag eller min fru avlidit) eller är dom juridiskt bundna till vad de har skrivit under på, tills vi båda har avlidit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det finns inget bindande sätt för barnen att lova att låta den av er som överlever den andra sitta kvar i orubbat bo. Barnen har rätt att kräva ut sin laglott 7 kap. 3 § samt 3 kap. 1 § ÄB vid sin förälders bortgång, att dom har skrivit under på att dom inte ska göra det spelar ingen roll.

Laglotten är inte hela arvslotten. Den av dig och din maka som överlever den andra har rätt till en bodelning 9 kap. 1 § ÄktB, förutsatt att ni inte har heltäckande äktenskapsförord. Ur bodelningen har maken rätt att få hälften av värdet av vad ni båda ägt. Den andra halvan går till dödsboet efter den bortgångne maken, hälften av denna halva utgör båda barnens laglott 7 kap. 1 § ÄB. Om barnen ska invända mot testamentet och utkräva sin laglott måste dom göra detta var för sig. Skulle båda barnen kräva ut sin laglott så får dom således ut hälften av vad som tillföll dödsboet. Den andra halvan ska fortfarande fördelas enligt testamentet, vilket innebär att överlevande make i slutändan får 75% av vad som fanns i boet, även om båda barnen skulle gå emot era önskningar och kräva ut sin laglott.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare