Kan särkullbarn bli helt utan arv pga. gåva till halvsyskon?

Hej, Jag har en fråga angående arvsrätt. Min sambo är särkullbarn där hans mor är omgift och har ett barn (min sambos halvbror) med denne. För ca 1 år sedan dog min sambos styvfar och han fick då veta att en tid innan så gav hans mor och styvfadern bort sitt hus i gåva till sin gemensamma son då hans styvfar inte ville att min sambo skulle kunna ärva något från honom. Hur kommer det att bli när min sambos mor dör? Står han nu helt arvslös då hon skänkt bort sin ägandedel i huset till sin andra son? Huset och tomten är ju det enda som är av egentligt värde.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När en arvlåtare, din sambos mor i detta fallet, ger bort egendom till en bröstarvinge (din sambos halvbror) finns det en presumtion att gåvan ska ses som ett förskott på arv, enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken. En arvlåtare som vill gynna en bröstarvinge kan dock bestämma att gåvan inte ska avräknas som förskott på bröstarvingens framtida arvslott. I så fall gäller inte presumtionen längre. Arvlåtarens avsikt kan framgå i till exempel ett gåvobrev eller testamente där man uttryckligen skrivit att gåvan inte ska ses som förskott på arv. Avsikten kan även på andra sätt framgå av omständigheterna, till exempel om man redan tidigare gett gåvor till andra bröstarvingar så att det "jämnar ut sig". Den som påstår att det var arvlåtarens avsikt att gåvan inte ska avräknas som förskott på arv ska bevisa detta. I ert fall kommer det därför, när modern avlidit, bli din sambos halvbror som ska bevisa att deras mor inte ville att gåvan ska avräknas som förskott på halvbroderns arv.

Om gåvan ses som förskott på halvbroderns arv ska värdet av moderns del av huset (när halvbrodern fick det) läggas till moderns kvarlåtenskap innan arvslotterna för din sambo och hans halvbror räknas ut, enligt 6 kap. 5 § Ärvdabalken. Utgångspunkten är att din sambo och hans halvbror ska ärva hälften var av moders kvarlåtenskap. Din sambos halvbror har dock ingen skyldighet att återbära förskott som överstiger arvslotten, enligt 6 kap. 4 § Ärvdabalken

Om gåvan inte skulle ses som förskott på halvbroderns arv eller om gåvan var värd så mycket att det inte blir något arv över för din sambo, finns det så kallade förstärkta laglottsskyddet i 7 kap. 4 § Ärvdabalken. Detta ger din sambo rätt att i alla fall få ut sin laglott (hälften av sin arvslott). För detta krävs dock att syftet med gåvan till halvbrodern var att modern ville ordna successionen efter sig. Din sambo måste dessutom väcka talan vid domstol för att påkalla jämkning av gåvan, inom ett år från att bouppteckningen efter modern avslutats.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare