Kan särkullbarn avstå från arv till förmån för efterlevande make?

Hej

Enligt en artikel i Göteborgs posten den 16 dec om särkullbarn står det att man kan vänta tills efterlevande maken går bort men att de är viktigt att göra de på rätt sätt för att inte mista sin rätt i framtiden. Hur går man till väga då ?

Frågan lyder ordagrant Kan man avstå från arvet frivilligt under förutsättning att man får ut det när den efterlevande maken gått bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör särkullbarns arvsrätt och huruvida de kan avstå från arvet till förmån för efterlevande make. Frågan regleras i 3 kap. 1 § Ärvdabalk (1958:637). Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt, om inte särkullbarnet avstår den rätten, detta framgår av första stycket i ovan nämnda bestämmelse.

Ett avstående på sådant sätt som du nämner regleras i 3 kap. 9 § Ärvdabalk som säger att om särkullbarn avstår arvet frivilligt till förmån för den efterlevande maken så har särkullbarnet rätt till efterarv enligt 3 kap. 2 §.

För att konkret besvara din fråga så ja, ett särkullbarn kan frivilligt avstå arvet till förmån för efterlevande maken och särkullbarnet har då rätt till så kallat efterarv när den efterlevande maken sedan avlider.

Hoppas att du fick din fråga besvarad, tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare