Kan särkullbarn avstå arv i förmån till arvlåtarens make

Hej. jag är gift och vi har inga gemensamma barn men jag har 2 st vuxna barn ( 48 år och 50 år) från ett tidigare äktenskap och min fru har inga barn.

I händelse av att jag avlider före min hustru så undrar jag om man genom avtal med barnen (om dom accepterar det) kan skjuta upp utbetalningen av arvet efter mig att utbetalas först när min fru avlider. Jag ställer frågan för att om det är möjligt att trygga framtiden för min fru så att hon inte kastas ut från huset eller måste avyttra fordonen omedelbart för att mina barn kräver sin laglott direkt efter en bouppteckning.

Jag träffade min nuvarande fru när mina barn redan var vuxna och har skaffat det vi äger gemensamt och jag hade inget av värde när vi gifte oss så därför känns det tungt att barnen har rätt att kräva sin del av arvet.

Om barnen inte accepterar ett avtal är då enda utvägen att vi skiljer oss för att min fru ska kunna bo kvar i huset och i lugn och ro planera sin framtid?

Om alternativet i olyckligaste fall blir skiljsmässa och min fru avlider före mig kan hon då testamentera kvarlåtenskapen till mig eller ärver hennes syster allt efter henne?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom att dina barn ses som särkullbarn så innebär det att när du avlider så har de rätt att få ut sitt arv på en gång. De kan däremot välja att avstå med sitt arv tills dess att din fru avlider, enligt 3 kapitlet 9 § ärvdabalken. Du kan även välja att testamentera tillexempel huset till din fru om dina barn inte skulle vilja avstå sin laglott i förmån för din fru. Dina barn har rätt till det som kallas för laglott vilket är hälften av deras arvslott enligt 7 kapitlet 1 § ärvdabalken.De har alltså rätt till 1/4 del var av ditt arv, vilket innebär att du kan testamentera halva ditt arv till din fru.

Även fast ni skulle skilja er så måste en bodelning ske där ert giftorättsgods ska läggas samman och sedan delas upp mellan er enligt 11 kapitlet 3 § äktenskapsbalken. Skillnaden här blir att ni själva kan dela upp egendomen mellan er och ni kan då välja att din fru ska få huset vid bodelningen.

Det finns inget som hindrar att din fru testamenterar hela sin kvarlåtenskap till dig eftersom att hon inte har några bröstarvingar.

Hoppas att du fick svar på din fråga, har du någon ytterligare fråga kan du alltid ställa en till fråga till oss på Lawline.

Lycka till!

Signe LundgrenRådgivare