Kan särkullbarn ärva styvföräldrars enskilda egendom?

Hejsan

Jag ock min man äger en bostadsrätt tillsammans.

Vi har inga gemensamma barn, men vi båda har särkullsbarn.

Min fråga är om vi säljer bostadsrätten och delar på det vi får för den, kan vi då göra att var och ens del blir enskild egendom?

Jag menar att om någon avlider så kan den andres barn ej kräva att ärva från "styvföräldern" eftersom det är "enskild egendom" som styvföräldern äger.

Man ärver väl bara sin förälder då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att barn endast har rätt till arv efter sina föräldrar, och inte efter sina styvföräldrar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Genom att göra egendom till enskild skyddas den i en framtida bodelning när någon av er avlider (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Detta innebär att om du och din make upprättar ett äktenskapsförord och anger att egendomen ska vara er enskilda egendom, så kommer varandras särkullbarn inte att ha någon rätt till denna egendom. Dina barn kommer då att ärva dina pengar och din makes barn kommer att ärva hans pengar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare