Kan sambor ärva skogsegendom? Och kan detta påverkas av ett samboavtal?

Om en kvinna och en man lever ihop och har samboavtal och mannen ärver en skogsegendom tillsammans med sin bror, alltså att de delar skogsegendomen och inte har styckat upp den sas. Och så dör mannen, har sambon då rätt till halva skogen även om det inte specificerats i avtalet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill veta om en sambo har arvsrätt till sin sambos skogsegendom, utan att det specificerats i något samboavtal. Jag kommer börja med att utreda huruvida en sambo har legal arvsrätt, dvs arvsrätt enligt lag.

Arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Vem har arvsrätt?

När någon avlider är det dennes barn (bröstarvingar) som ärver först, vilket framgår av 2 kap. 1 § 1 st. ÄB. Är barnen avlidna, träder deras barn i deras ställe, se 2 kap. 1 § 2 st. ÄB. Finns inga barn eller barnbarn ärver den avlidnes föräldrar eller föräldrarnas barn, alltså arvlåtarens syskon eller syskonens barn, vilket framgår av 2 kap. 2 § ÄB. Saknas både barn, föräldrar och syskon samt syskonbarn till den avlidne går arvet till far- och morföräldrarna eller deras barn, alltså arvlåtarens far- och morbröder, enligt 2 kap. 3 § ÄB. Andra än de jag redogjort för saknar legal arvsrätt, vilket framgår av 2 kap. 4 § ÄB.

Bedömningen i ditt beskrivna scenario

Att andra än de jag redogjorde för ovan saknar legal arvsrätt, innebär att också sambor saknar legal arvsrätt. Det finns alltså ingen möjlighet för kvinnan i ditt beskrivna scenario att ärva skogsegendomen med stöd av ärvdabalkens regler. Jag tänker nu gå vidare till att redogöra för om detta kan ändras med ett samboavtal.

Samboavtal

Har man inte ett samboavtal är det sambolagens regler om bodelning som gäller, vilket något förenklat innebär att samboegendom som samborna har gemensamt ska delas mellan dem, enligt 14 § SamboL. Detta gäller även om ena sambon avlider, och den efterlevande sambon begär bodelning, vilket framgår av 18 § SamboL.

Det är alltså samboegendom som ska delas mellan samborna vid en bodelning, och en bodelning kan begäras av efterlevande sambo om en av samborna avlider.

Samboegendom definieras som sambors gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensamt bruk, enligt 3 § SamboL. Fast egendom med byggnad kan vara samboegendom, om byggnaden är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål, vilket framgår av 5 § 1 p. SamboL

Genom ett samboavtal kan två sambor besluta att en bodelning inte ska ske, eller att viss samboegendom inte ska ingå i en sådan, se 9 § SamboL.

Bedömningen i ditt beskrivna scenario

Eftersom det inte verkar som att skogsegendomen används som gemensam bostad i ditt beskrivna scenario, utgör inte skogsegendomen samboegendom. Den kommer därför inte ingå i en bodelning vid händelse av ägarsambons dödsfall. I samboavtal kan man vidare bara avtala om att viss samboegendom inte ska ingå i en bodelning, eller att en bodelning inte ska äga rum över huvud taget. Det är därför inte möjligt att avtala om att skogsegendomen ska ingå i en bodelning, så det spelar ingen roll vad som avtalats i samboavtalet; skogsegendomen skulle inte ingå i bodelningen vid händelse av ägarsambons dödsfall. Samboavtal kan alltså inte användas för att förordna om skogsegendomen i ditt beskrivna scenario.

Skogsegendomen skulle i stället som utgångspunkt bli arv enligt bestämmelserna i ärvdabalken som jag redogjort för ovan, enligt vilken sambon saknar legal arvsrätt.

Sammanfattningsvis kommer efterlevande sambon inte kunna få skogsegendomen vid ägarsambons dödsfall, om inte detta skrivs in i ett testamente.

Allmänt om testamente

Den som vill att ens kvarlåtenskap ska fördelas på ett annat sätt än vad som gäller enligt den legala arvsordningen har möjlighet att förordna om det i ett testamente, enligt 9 kap. 1 § ÄB. Det finns då vissa formkrav som måste iakttas. Som huvudregel kan sägas att testamentet behöver vara skriftligt, och upprättas inför två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Dessa vittnen kan dock inte vara vilka som helst. Något förenklat kan sägas att närstående inte får vara testamentsvittnen, se 10 kap. 4 § ÄB för en fullständig redogörelse för vilka som inte får vara testamentsvittnen. Uppfyller inte testamentet formkraven är det ogiltigt, enligt 13 kap. 1 § ÄB.

Vad innebär det i ditt scenario?

Sambon som i ditt beskrivna scenario äger skogsegendomen kan förordna om att den efterlevande sambon ska ärva skogsegendomen genom ett testamente. I så fall behöver dock formkraven jag redogjort för iakttas.

Sammanfattning

Sambon i ditt fall som inte äger skogsegendomen kommer inte ärva denna, och det kan inte ändras genom ett samboavtal. I stället får detta förordnas om i ett testamente.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varm välkommen att skicka in en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Erik von ZweigbergkRådgivare