FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/11/2016

Kan sambo själv ta med den andres barn utomlands?

Hejsan!

Jag och min fd har gemensam vårdnad över vår dotter. Han är boende förälder och lever odag tillsammans med en annan kvinna sedan många år tillbaka. Jag vill höra upplysningsvis huruvida hans sambo för föra vår gemensamma dotter ut ur landet utan mitt godkännande? Mvh Theresa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni har gemensam vårdnad ska alla beslut som fattas kring barnet, huvudsakligen fattas gemensamt av vårdnadshavarna, med hänsyn till vad som är bäst för barnet. Omvänt kan man säga att vardera förälder har rätt att säga nej till beslut som fattas av den andre, en form av ”vetorätt”.

När det kommer till den förälder barnen bor med, boendeföräldern, finns ett större mandat att fatta beslut. Alla beslut som rör barnens dagliga omsorg kan fattas av den föräldern utan den andre förälderns, umgängesförälderns, samtycke. Inom den dagliga omsorgen brukar man säga att kortare utlandsresor kan ingå. Sambon har inte per automatik något sådant vårdnadsansvar för barnet och kan således inte själv bestämma att de ska föras ur landet. Men tillsammans med boendeföräldern går det alltså.

Vill du ha mer hjälp är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare