Kan polisen utföra kroppsvisitation utan anledning?

Hejsan!

En snabb fråga.

Har polisen rätt att stoppa mig utan anledning och visitera mig sen mitt på gatan ta på sig handskar och stoppa handen i mina kalsonger och leta efter knark?! Det här har hänt mig för ca 2 månader sedan mitt i centrala Stockholms tunnelbanan.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om kroppsvisitation finns i rättegångsbalken (RB).

Med kroppsvisitation avses en undersökning av kläder och annat som någon bär på sig samt av väskor, paket och andra föremål som någon har med sig (28 kap. 11 § tredje stycket RB). Kroppsvisitation får göras (28 kap. 11 § första stycket RB):

(1) Om det finns anledning att anta att ett brott begåtts på vilket fängelse kan följa.

(2) På den som skäligen kan misstänkas för brottet.

(3) För att söka efter föremål som kan vara av betydelse för utredning av brottet.

Mot bakgrund av den beskrivning du gett skulle jag anta att polisen misstänkte dig för innehav av narkotika. Detta är ett brott som kan ge fängelse i högst tre år, alternativt högst sex månader om det är fråga om ringa narkotikainnehav (1-2 §§ narkotikastrafflagen). Skulle polisen hitta narkotika vid en kroppsvisitation av dig skulle detta såklart vara av betydelse för utredning av brottet. Det första och tredje kravet är därför uppfyllt för att polisen ska ha möjlighet att göra en kroppsvisitering i just det här fallet.

För att en person ska kunna kroppsvisiteras krävs dock även att personen kan anses vara skäligen misstänkt för brottet. För att personen ska anses vara skäligen misstänkt för brottet krävs att det föreligger konkreta omständigheter som med viss styrka pekar på att den misstänkte har begått den gärning som misstanken avser. Omständigheterna måste alltså vara av det slaget att de ger upphov till en faktabaserad brottsmisstanke. Misstanken får därför inte grundas på allmänna utpekanden av en viss person, å andrahandsuppgifter som inte är verifierade, på att någon annan i den misstänktes omgivning är misstänkt eller på andra omständigheter som saknar relevans för frågan om brottsmisstanken, t.ex. uppfattningen att det brådskar att genomföra åtgärden.

Sammanfattningsvis kan alltså polisen inte utföra kroppsvisiteringar hur som helst, slumpmässigt på vem som helst, utan det krävs att ovanstående krav är uppfyllda. Normalt är det frågan om skälig misstanke som är den knepiga frågan. Utan att veta varför polisen ansett sig berättigade att kroppsvisitera dig, måste det alltid finnas skälig misstanke för att få kroppsvisitera en person. Detta grundar sig på en mänsklig rättighet om ett skydd mot påtvingade kroppsliga övergrepp som finns skyddad i grundlagen (2 kap. 6 § regeringsformen).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare