FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis03/09/2018

Kan Polisen kräva att få se leg. vid rutinkontroll?

kan polisen begära leg vid en rutin kontroll som de sager det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I Sverige finns det ingen allmän skyldighet att kunna legitimera sig på allmän plats, utan Polisen har rätt att kräva leg. om man är misstänkt för något brott (14 § PL). Jag vet inte riktigt vad du exakt menar med rutinkontroll, men exempelvis kan Polisen kräva att få se körkortet om du kör bil eftersom att det står i lagen att du måste ha med körkort när du kör (3 kap. 15 § KörkL).

Du får gärna återkomma med exakt situation om du vill veta.

Ha det jättebra!

Varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare