FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis15/06/2018

Kan polisen hämta hem dottern från "pojkvännen"?

Kan föräldrar ringa till polisen om deras dotter bestämmer sig för att åka och sova över hos en fin kille? Såpass så att hon skulle kunna få en prick på sig av polisen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget brott enligt brottsbalken som straffbelägger den handling du beskriver. Polisen har heller ingen möjlighet att ingripa i denna typ av ärende om det faktiskt inte finns någon risk att flickan blir utsatt för fara, jfr 2 § polislagen. Nu vet jag inte hur gammal flickan är men om hon är under 18 år och är försvunnen under en lägre tid utan att föräldrarna vet vart hon är finns det möjlighet att kontakta polisen för att anmäla personen som försvunnen.

När du skriver "prick" antar jag att du menar att det syns i polisens belastningsregister? Det finns nämligen inget "prick-system" utan för att synas i belastningsregistret krävs det att man är dömd, fått beslut, strafföreläggande eller ordningsbot för ett brott, 3 § Lag om belastningsregistret. Flickan begår inget brott i brottsbalkens mening när hon hon sover över hos en kille.

Jag förstår om föräldrarna är oroliga över att dottern mår bra men det är något polisen inte kan bestämma, om det inte är så att flickan faktiskt är utsatt för fara eller är försvunnen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare