FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis26/03/2019

Kan polisen gå in i min lägenhet utan husrannsakan?

Hej! Vid ett missförstånd trodde en läkare att jag var självmordsbenägen och ringde polisen, vilka utan att knacka klev på i min lägenhet och vägrade gå ut.

Som jag förstått behöver de husrannsakan eller misstanke om att jag var död eller medvetslös. Jag försökte inte ta mitt liv, då hade jag ju inte haft en vän på besök, vilket jag hade vid det tillfället. De delar upp oss och jag tvingades sitta i trapphuset (vill inte veta vad grannarna tror....), medan min vän blir utfrågad inne i min lägenhet. Det hela slutade med att de åkte, men gjorde de rätt? Att inte ens knacka, utan bara rusa in, och sen vägra gå när de ändå såg att allt var ett missförstånd? Känner mig himla kränkt i vilket fall, de verkade inte alls särskilt måna om mitt välmående... Är det här okej?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du om polisen gjorde rätt i att kliva in i din lägenhet utan förvarning och utan husrannsakan, då de fått en orosanmälan från en läkare.

Vad gäller husrannsakan, får en sådan ske när polisen har misstanke om att brott har begåtts (28 kap. 1§ rättegångsbalken), de får således bryta upp dörrar och ta sig in i lägenheter utan något särskilt tillstånd. Det är lätt att missuppfatta denna svenska bestämmelse med den amerikanska bestämmelsen om att poliser alltid bör ha tillstånd till husrannsakan innan de tar sig in i lägenheter.

Då situationen var av allvarlig karaktär (det förelåg en risk för självmord) skulle jag bedöma att polisen agerade korrekt i detta läge. Det är även deras uppgift att utreda ifall det förelåg ett missförstånd, vilket de gjorde genom att separera på dig och din vän.

Detta känns självklart tråkigt, och du kan vända dig till Polismyndigheten och göra en anmälan där du begär kränkningsersättning. Däremot, utifrån informationen som du har gett mig i frågan, skulle jag inte säga att denna anmälan skulle nå särskilt mycket framgång.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare