FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/07/2021

Kan polisen förbjuda högljudda ungdomar att vistas på en plats?

Hej kan polisen förbjuda störiga och högljudda ungdomar att vistas på en plats. Det handlar om ungdomar som cyklar omkring på en gata på nätterna och skriker så det stör de som bor i lägenheterna. Ungdomarna är under 15 år så alltså inte straffmyndiga. Jag tänker på den nya lagen som trätt i kraft som möjliggör polisen att köra iväg störiga personer från en allmän plats. Kan denna lag tillämpas i detta fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Till att börja med så innebär den nya lagen som du hänvisar till i din fråga att polisen får ge ut en ordningsbot på plats till de som spelar hög och störande musik på allmän plats. Själva brottet i fråga är inte nytt, det är fråga om förargelseväckande beteende (16 kap. 16 § Brottsbalken). Skillnaden är att polisen sedan den 1 juli tillåts bötfälla på plats. Den nya lagen är egentligen ett uttalande från riksåklagaren.

En ungdom som är under 15 år kan inte bli dömd för något brott i Sverige, och kan därför inte heller få något straff, som till exempel en ordningsbot (1 kap. 6 § Brottsbalken). Av den anledningen kommer inte den nya lagen spela någon roll om det är ungdomar under 15 år som för oväsen.

Polisen får däremot lov att avvisa eller avlägsna personer som genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen. Det är snarare enligt den paragrafen som en polis kan prata med ungdomarna och be dem lämna platsen. Det är däremot upp till polisen att avgöra huruvida den allmänna ordningen störs eller inte. (13 § Polislagen).

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga! Har du någon annan fundering är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Saga SthenRådgivare