Kan polisen alltid spåra banktransaktioner?

En vän till mig har sålt en vara för 22000 kr. Köparen betalde med ett utländskt bankkonto. Det visade sig sedan att köparen , efter att ha åkt iväg med varan, återtog pengarna. Han har polisanmält bedrägeriet men polisen menar att det inte går att spåra banktransaktionen. Kan det verkligen vara möjligt?

Birgitta P

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din frågeställning!

Jag vill börja med att beklaga vad din vän har blivit utsatt för.

Då jag tyvärr inte arbetar som polis kan jag inte något mer om din väns fall än vad poliserna som arbetar med det kan, därav vill jag till att börja med rekommendera att ni för denna frågeställning vidare inom polisen för att få ett bättre svar. Därmed kan jag bara säga att jag förstår att det känns fruktansvärt orättvist och snörpligt att polisen inte kan spåra banktransaktionen, men tyvärr använder sig brottslingar ibland av metoder som gör att polisen tyvärr inte lyckas spåra dom. Därav får ni nog tyvärr utgå från att det polisen säger är sant, att de inte kan spåra banktransaktionen, för det finns ingen anledning för polisen att ljuga om detta. Jag är hemskt ledsen att det inte gick att spåra i ert fall och beklagar återigen att din vän behövt gå igenom detta. Jag rekommenderar er även att be att få prata mer med de poliser som är insatta i din väns ärende ifall ni känner att ni inte förstår vad som hänt, då det är viktigt att ni känner att ni får ett ordentligt avslut på detta och inte lämnas med obesvarade frågeställningar. Jag önskar att jag hade kunnat vara till större hjälp och ha bättre svar, men tyvärr kan inte jag som jurist mer om din väns specifika ärende eller huruvida det går att spåra banktransaktionen eller inte. Ifall ni inte känner er nöjd med polisens svar kan ni även testa att kontakta banken, alternativt den utländska banken och se om ni kan få mer tillfredställande svar där.

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare