Kan ordföranden ensam fatta beslut?

Hej!

Kan en ordförande göra verkställande beslut i en ekonomisk förening utan att ha frågat resterande styrelseledamöter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beslut får i ekonomiska föreningar fattas då majoriteten av alla styrelsemedlemmar eller det högre antal som bestämts i stadgarna är närvarande (7 kap. 21 § Lag [2018:672] om ekonomiska föreningar [LEF]). För att styrelsebeslut ska aktualiseras krävs att en majoritet av de närvarande röstar för beslutet (7 kap. 22 § LEF). Således får inte en ordförande själv utfärda styrelsebeslut.

En verkställande direktör kan utses, vilken får sköta den löpande förvaltningen enligt styrelsens riktlinjer (7 kap. 27 § jfr 7 kap. 29 § LEF). Vidare kan en särskild firmatecknare bemyndigas att få företräda den ekonomiska föreningen (7 kap. 37 § LEF). Utses föreningens ordförande till något av det så får denne göra verkställande beslut, men utan ett sådant bemyndigande så får inte ordföranden beslutsföra på egen hand, utan då måste resterande styrelseledamöter ha informerats om det och en majoritet ska ha röstat för det.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare