Kan nyttjanderätten träda före rätten till laglott?

En fråga ang Nyttjanderätten och Laglottsrätten i arvslagen.

Hej Vi är ett gift par sedan ett antal år och min man har ett barn i ett tidigare äktenskap och jag har inga barn.

Vi har skrivit testamente tillsammans. Där står att, om min man går bort före mig, så har jag nyttjanderätt att bo kvar i hans fastighet några år ( 5 år ).

Jag vet att laglottsrätten har företräde mot nyttjanderätten, om det nte finns 50% av laglottens värde utanför fastigheten. Där faller nyttjanderätten......Har jag uppfattat rätt ?

Min fråga är: Kan man skriva i testamentet något, som gör att nyttjanderätten inte behöver lämna företräde till laglottsrätten ?

Jag tror, att det finns många som inte har koll på detta.

Tacksam för svar på min fråga.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall någon avlider, har dennes bröstarvingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn) alltid rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ärvdabalken). Laglotten utgörs av den del av arvet (hälften av de tillgångar som man ska ärva) som inte kan testamenteras bort. Den del av kvarlåtenskapen som du som arvlåtare kan förfoga, kallas för disponibel kvot, och kan testamenteras bort. Bröstarvingars rätt till laglott upprätthålls dock inte automatiskt. Testamenterar testator bort en bröstarvinges laglott, måste bröstarvingen begära jämkning av testamentet för att få sin laglott. Detta måste ske inom sex månader från det att bröstarvingen erhöll testamentet (7 kap. 3 § ärvdabalken). Man har alltså möjlighet att testamentera hälften av sina tillgångar utan att bröstarvingarnas laglott inskränks. Du sålunda förstått det hela rätt.

Efterlevande make ärver före gemensamma bröstarvingar (3 kap. 1 § ärvdabalken). Eftersom det endast är din man som har ett barn, har dock det barnet rätt att få ut sin laglott direkt om din make avlider (3 kap. 1 § ärvdabalken). Dennes barn kan dock avstå sitt arv till din förmån, för att få del av arvet senare, alltså efter att när även du gått bort (3 kap. 9 § ärvdabalken). Men det finns ingen möjlighet att avtala, make mellan maka, att nyttjanderätten ska gå före och på så vis avtala bort rätten till laglott.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare