FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/02/2022

Kan mitt särkullbarn och jag ärva efter min bortgångna make?

Min make har gått bort. Vi hade inge gemensamma barn.

Min make hade inga barn, men jag har en son.

Min make inga syskon och inga föräldrar i livet , så jag hans efterlevande maka är hans enda arvinge.

Nu håller jag på med bouppteckningen och undrar om jag ska uppge min son som efterarvinge?

med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på lawline. Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall din son kan ärva din make. Lagen som aktualiseras i detta fall är Ärvdabalken (ÄB).

Till att börja med framgår det i ÄB 3 kap § 1 att om om det inte finns några arvingar, äger den efterlevande maken med fri förfoganderätt. I ditt fall vet vi att ni inte har några gemensamma barn. Med hänsyn till den information du har lämnat, innebär detta att du kommer att ärva all din makes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt

Vad gäller din son, har han dessvärre ingen rättslig arvsrätt som huvudregel (ÄB 2 kap § 1) då han inte är ett särkullbarn till din make eller ett gemensamt barn till er. Undantaget är om din bortgångna make har lämnat ett testamente om att din son ska ärva honom. Annars kommer allt sannolikt att tillfalla dig, med hänsyn till den bakgrundsinformation du har lämnat.

Sammantaget:

Din son har som huvudregel inte rätt att ärva din bortgångna make, eftersom han inte är ert gemensamma barn. Undantaget är om din make har lämnat ett testamente om att din son ska ärva honom. Annars kommer allt sannolikt att tillfalla dig med fri förfoganderätt.

Om du har några vidare funderingar, är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Samer MajidRådgivare