Kan mitt körkort bli återkallat om jag gjort mig skyldig till annat brott?

Hej!

Jag har fått ett strafföreläggande p.g.a ringa stöld. Jag har erkänt genom att betala in hela summan utav dagsböter. Nu undrar jag om mitt körkort kan bli indraget ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Transportstyrelsen har befogenhet att återkalla ett körkort om någon av de nio återkallelsepunkterna i körkortslagen är uppfyllda (5 kap. 3 § KörkL). Den punkt som står din situation närmast till hands är punkt 6 som berör det fall körkortsinnehavaren gör sig skyldig till ett annat brott än trafikbrott. Lagen säger då att transportstyrelsen ska återkalla körkortet om det på grund av brottet kan antas att körkortsinnehavaren inte kommer respektera trafikregler eller av andra personliga förhållanden inte är lämplig som förare (5 kap. 3 § p.6). Det som menas med detta är att det i princip ska röra sig om yrkesmässig eller allvarlig brottslighet som mord, grov misshandel, att du tillåtit olovlig körning, är narkotikaberoende m.m.

Ett strafföreläggande om ringa stöld når med andra ord inte upp till kravet på den typ av brottslighet som återkallelsepunkten ställer. Du kommer alltså få behålla ditt körkort!

Hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Joel EngströmRådgivare