Kan mina syskon göra mig arvlös?

Mina syskon vill göra mig arvlös, för att dom ser att min mamma flyttat över pengar till mig.

Kan dom göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Det enkla svaret på frågan är nej. Dina syskon kan inte direkt påverka hur du ärver från din mamma. Din mamma kan påverka hur hennes saker och pengar ska fördelas mellan dig och dina syskon genom att skriva testamente. Hon kan inte heller göra dig arvlös, eftersom du alltid har rätt till det som kallas laglott. Du kan däremot behöva göra en avräkning om du fått pengar av din mamma. Jag ska förklara vad som gäller lite mer utförligt nedan.

Jag tar upp regler som finns i ärvdabalken (ÄB).

Du har alltid rätt till din laglott

Barn har alltid rätt att få sin laglott i arv från sina föräldrar. Laglott är hälften av arvslotten, alltså det man skulle få enligt de vanliga arvsreglerna om inte exempelvis ett testamente påverkar arvet (ÄB 7 kap. 1 §). Här är ett räkneexempel:

Din mamma avlider och lämnar efter sig 300 000 kr. I det här exempel räknar jag på det som att du har två syskon. Enligt lag ska ni dela lika på pengarna och få 300 000/3 = 100 000 kr var. Det är er arvslott. Er laglott är då 100 000/2 = 50 000 kr.

Du och dina syskon kan inte göras arvlösa av er mamma. Ni kommer alltid ha rätt till att få er laglott (ÄB 7 kap. 3 §). Syskon kan inte göra varandra arvlösa, men kan till exempel påverka varandras arv genom att överklaga om fördelningen av kvarlåtenskapen inte tar hänsyn till deras rätt till laglott.

Gåvor som är förskott på arv ska räknas av på din arvslott

Du skriver att din mamma har flyttat över pengar till dig. Jag förstår det som att din mamma har gett dig pengar som gåva. Gåvor som en förälder ger till sina barn antas vara förskott på arv (ÄB 6 kap. 1 §). Det betyder att ni ska ta hänsyn till det när ni fördelar er mammas kvarlåtenskap (ÄB 6 kap. 5 §). Här är ett räkneexempel:

När din mamma avlider lämnar hon efter sig 300 000 kr. Du har två syskon i det här exemplet. Din mamma har gett dig 100 000 i gåva när hon levde. Innan man räknar ut arvet lägger vi i teorin till gåvan till kvarlåtenskapen. Det är alltså 300 000 + 100 000 = 400 000 kr som ska fördelas mellan er. Ni får 400 000/3 = 133 333 kr var i arvslott.

Du har redan fått 100 000 kr i förskott och ska därför få 133 333 – 100 000 = 33 333 kr. Dina syskon ska få 133 333 kr var.

Gåvor som inte är förskott på arv ska inte avräknas

Har din mamma gett dig pengar och uttryckligen förklarat att det inte är förskott på arv, så ska det inte göras en avräkning på ditt arv (ÄB 6 kap. 1 §). Det måste du dock kunna bevisa på något sätt. Ett bra sätt att göra det är att din mamma skriver gåvobrev där det tydligt står att det inte rör sig om förskott på arv.

Sammanfattningsvis kan dina syskon inte göra dig arvlös. Din mamma kan bestämma hur hennes kvarlåtenskap ska delas mellan dig och dina syskon i ett testamente, men hon kan inte heller göra dig arvlös. Du och dina syskon har alltid rätt att få ut era laglotter.

Pengarna som din mamma har gett dig räknas som förskott på arv. Då ska ni göra en avräkning när ni fördelar er mammas kvarlåtenskap mellan er. Det betyder att ni fördelar arvet som om gåvorna aldrig har getts och sen räknar ni bort gåvorna från din arvslott. Du får alltså en mindre del än dina syskon när kvarlåtenskapen fördelas efter er mammas död, eftersom du redan fått en del av ditt arv i förskott. Detta gäller dock inte om din mamma uttryckligen sagt att pengarna hon gett dig inte är förskott på arv.

Avslutande råd

Du skriver inte om din mamma fortfarande är i livet eller inte. Är hon det föreslår jag att du, dina syskon och din mamma försöker prata om den framtida fördelningen av hennes kvarlåtenskap. Det är bra om ni reder ut sånt som olika gåvor som hon gett dig och dina syskon, så att alla vet om det rör sig om förskott eller inte.

Är det så att ni håller på med fördelningen av kvarlåtenskapen och ni inte kan komma överens kan det vara bra att söka juridisk hjälp. Ni kan boka tid med Lawlines jurister här.

Mikaela von BornstedtRådgivare