Kan mina barn överklaga mitt testamente till min sambo?

Hej.

Jag har en sambo och vi bor i en villa som jag äger själv. Vill skriva ett testamente enl följande:

Min sambo skall bo kvar i villan så länge hon önskar. Min sambo ärver min bil och en av mina fonder.

Jag har två egna barn (särkullbarn) kan dom överklaga detta?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som händer då någon avlider finns i ärvdabalken (ÄB). Regler o sambor finns i sambolagen (SamboL).

Den legala arvsordningen

Huvudregeln i svensk rätt är att ett arv ska fördelas enligt den legala arvsordningen. Denna består av tre arvsklasser. I den första arvsklassen ingår den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar har i första hand rätt att ärva. Den avlidnes kvarlåtenskap ska delas lika mellan dennes bröstarvingar (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Den del som tillfaller varje bröstarvinge utgör dennes arvslott.

Makes/sambos arvsrätt

Det finns även en arvsrätt för en efterlevande make (3 kap. 1 § ÄB). Det finns ingen motsvarande arvsrätt för en efterlevande sambo, vilket innebär att sambor inte ärver varandra. Det enda sättet för en sambo att ärva är genom testamente.

Då någon avlider görs först en bodelning

Om du skulle avlida är det första som händer att en bodelning ska göras mellan ditt dödsbo och din sambo, om din sambo begär det (8 § SamboL). I bodelningen ingår er samboegendom. Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag (3 § SamboL). Eftersom din fråga inte handlar om en bodelning kommer jag inte gå djupare in på det. Det som tillfaller din sambo i bodelningen är hennes och det som tillfaller dig + din egendom som hållits utanför bodelningen utgör din kvarlåtenskap och ska fördelas mellan dina arvingar.

Man kan förordna om sin kvarlåtenskap genom testamente

Alla som fyllt 18 år har rätt att genom testamente förordna om sin kvarlåtenskap (9 kap. 1 § ÄB). I testamentet är man fri att förordna om sin kvarlåtenskap hur man än önskar. Den enda inskränkningen i denna rätt är bröstarvingars rätt till laglott.

Bröstarvingars rätt till laglott

Bröstarvingar har alltid rätt att få sin laglott, vilken är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Om ett testamente inskränker en bröstarvinges rätt till sin laglott kan bröstarvingar begära jämkning av testamentet och på så sätt få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB).

Vad innebär detta i din situation?

Du skriver att du har två barn. Det innebär att dina två barns arvslotter utgör hälften var av din kvarlåtenskap och deras laglotter utgör således en fjärdedel var av din kvarlåtenskap. Denna fjärdedel, deras laglott, har de alltid rätt till och du kan inte inskränka den rätten genom testamente. Detta innebär att det är möjligt för dig att testamentera bort hälften av din kvarlåtenskap till din sambo. Om du väljer att testamentera bort mer än så kan dina barn påkalla jämkning och på så sätt ändå få ut sin laglott.

Det är möjligt för dig att skriva i ditt testamente att din sambo ska ärva allt med fri förfoganderätt, och att när även hon avlider ska dina barn få sina laglotter eller arvslotter. Dina barn kan fortfarande jämka för att få ut sina laglotter direkt. Men de kan ju välja att inte göra det om de är säkra på att de får sina arv då även din sambo avlider.

Det finns en del formkrav för att upprätta ett testamente, det ska bland annat vara skriftligt och bevittnat (10 kap. 1 § ÄB). Om du känner att du vill ha hjälp med att upprätta ett testamente, för att vara säker på att det blir rätt, är du välkommen att boka en tid hos en av våra jurister. Det kan du göra på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare