FrågaFAMILJERÄTTAdoption22/01/2017

Kan min styvpappa adoptera mig utan att jag förlorar min mamma rättsligt?

Hej! Min styvpappa vill adoptera mig. Jag är idag 26 år och dom skilde sig på 90 talet. Förlorar jag mamma då juridiskt på papper ifall han adopterar mig? Eller kan man ha kvar henne på papper med och han adopterar mig som min pappa?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det finns visserligen ingen risk att du rättsligt sätt förlorar din mamma om du blir adopterad av din styvpappa, men vissa betänkligheter finns ändå. För det första så förutsätts det att du inte redan har en pappa rättsligt sett, om du har det nu måste du alltså först väcka talan om hävande av faderskapet.

Men den största problematiken kommer att finnas kring det faktum att det är svårt att adoptera vuxna personer. Anledningen är att man inte vill ge rättslig status som förälder respektive barn förutom i de fall då det är särskilt motiverat. Den huvudsakliga bestämmelsen är Föräldrabalken 4 kap. 6 §. Ansökan om adoption får endast bifallas om det är till fördel för barnet och sökanden (här din styvpappa) antingen kommer att uppfostra barnet (inte aktuellt för dig) eller har uppfostrat barnet. Som jag förstår saken så separerade mannen från din mamma för över 17 år sedan, dvs då du var under 10 år. Det krävs då att du har träffat honom regelbundet och att han har inverkat på din uppfostran och utveckling.

I ett rättsfall från Högsta domstolen 1989 uttalade HD att förhållandet mellan sökanden och personen som han vill adoptera ska "vara av väsentligen samma innehåll som det som råder mellan föräldrar och barn" (se här, HD:s dom finns längst ner).

Behöver du ytterligare svar och vill förklara din situation bättre kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka eller klicka på knappen till höger.

Rådgivare