FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/03/2016

Kan min styvfar adoptera mig?

Min pappa vill adoptera mig.

Jag har växt upp med en styvfar i stort sett hela mitt liv. Har ingen kontakt med biopappa. Men min mamma och min styvfar är inte längre gifta. Nu verkar det inte som att min styvfar kan adoptera mig. Utan att han skulle bli ensam förälder till mig (alltså att min biologiska mamma skulle bli avsatt som förälder) vilket jag givetvis inte vill.

Går det för min styvpappa att adoptera mig, och att han står som min pappa. Och min bio mamma fortfarande står kvar som förälder.

Som sagt är de ibte längre gifta. Men har två barn till tillsammans. Vi är alla tre barn vuxna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om adoption finns i kapitel 4 i Föräldrabalken (FB). Av FB 4:4 framgår att inga andra än makar får adoptera barn gemensamt.

Detta innebär att om din styvfar adopterar dig nu när han och din mamma inte längre är gifta, så kommer han precis som du beskriver att rent juridiskt ”avsätta” din mamma som förälder.

För att din styvfar ska kunna adoptera dig så att både han och din mamma står som dina föräldrar så måste din styvfar och mamma gifta sig med varandra först.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare