Kan min son studera till läkare trots att han begått ett brott?

Hej

Min son 18 år, har blivit förhörd av polisen angående cannabis rökning. Han erkände brottet direkt och ska därför få böter och prick i belastningsregistret.

Han vill studera medicin, kanske i ett annat land kanske i Lund.Han är helt deprimerad för detta och är jätterädd att hans framtid är körd.

Kan jag få lite info om detta stämmer?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad gäller svensk utbildning på högskolenivå begärs, vad jag vet, inte något utdrag ur belastningsregistret för den studerande. Hur det ser ut i utlandet beror på lagarna i det specifika landet. När det kommer till läkarlegitimationen, däremot, begärs utdraget oftast ut i samband med ansökan därtill. Socialstyrelsen prövar ansökningar om legitimation, särskilt förordnande att utöva yrke och bevis om specialistkompetens (4 kap. 10 § patientsäkerhetslagen). På socialstyrelsens hemsida går att utläsa att de uppgifter som Socialstyrelsen får tillgång till vid en kontroll mot belastningsregistret rör vissa brott som har lett till en annan påföljd än böter. Detta innebär att Socialstyrelsen nog inte kommer att beakta denna typen av brott vid utredningen av läkarlegitimationen, så länge inte andra brott har begåtts.

Vidare är preskriptionstiden två år (35 kap. 1 § 1 punkten brottsbalken) för ringa narkotikabrott (2 § narkotikastrafflagen). Detta innebär att brottet kommer att ha preskriberats redan under utbildningens gång då läkarutbildningen är på 5,5 år. Så länge din son undgår att begå brott under och efter läkarutbildningen så ser jag inga liknande förhinder i hans framtid som läkare. Ni behöver alltså inte vara oroliga för detta. Vad gäller utlandet får ni kontakta en svensk ambassad i utlandet och dubbelkolla med dem.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare