Kan min son göra anspråk på pengarna som ska gå till en förmånstagare?

Har en del pengar med förmånstagare (min bror) och jag undrar om min son kan göra anspråk på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel ska pengarna tillfalla den som står som förmånstagare, det vill säga din bror (14 kap 7 § FAL). Enligt 14 kap 7 § 2 st kan dock efterlevande make/maka eller barn begära jämkning om förmånstagarförordnandet skulle leda till ett oskäligt resultat för någon av dem. Pengarna kommer då att tillfalla denna person istället, helt eller delvis. Detta innebär att exempelvis din son skulle kunna göra anspråk på pengarna, trots att din bror står som förmånstagare.

För att din son ska kunna få del av pengarna krävs det som tidigare nämnts att förmånstagarförordnandet skulle leda till ett oskäligt resultat för honom. Om det inte skulle göra det har han ingen rätt till pengarna. Vid prövningen om "oskäligt resultat" ska man särskilt beakta skälen för förordnandet samt förmånstagarens (din brors) och bröstarvingens (din sons) ekonomiska förhållanden. Det är generellt sett ganska svårt att få igenom en begäran om jämkning om man inte har det väldigt dåligt ställt rent ekonomiskt. Om din son har normal inkomst och kan försörja sig själv och sin eventuella familj är det med andra ord svårt att få några pengar. Om det skulle vara så att du vidtar många åtgärder för att försöka minska din sons arv kan det finnas skäl för jämkning, trots att han inte är i en dålig ekonomisk situation. Om du inte har vidtagit några sådana åtgärder är det dock, som tidigare nämnts, svårt för din son att få igenom en jämkning. Pengarna kommer med andra ord troligtvis att gå till din bror, precis som du förordnat.

För att få framställa en begäran om jämkning måste man väcka talan mot förmånstagaren inom ett år från det att bouppteckning efter försäkringstagaren avslutades eller dödsboanmälan gjordes. Väcks inte talan inom denna tid är rätten till jämkning förlorad.

Med vänlig hälsning

Hedvig

Hedvig JohanssonRådgivare