Kan min sambos egendom användas för att utmäta skulder som jag har?

Hej, jag har stora skulder hos kronofogden, pga enskild firma. Jag undrar om jag vågar bli sambo och hur han drabbas av mina skulder.Det enda jag tar med mig in i hans hus är mina kläder. Det som stoppar mig är att kronofogden ska gå in och ta hans saker pga av att jag bor där.Det är nästan omöjlig för honom, då han har bott där i 25 år att bevisa att han äger allt. Då han inte har kvitto på det. Det vill jag inte utsätta honom för, det vill ju inte han heller. Sen har jag lånat en bil sedan ett par år tillbaka, har en stående överföring på 300kr i månaden. Då får jag ha bilen när jag vill, men nu är jag orolig att dom kan ta bilen , Kan dom ta bilen, bara för att han är snäll och lånar ut den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar om dina skulder hos Kronofogden kan komma att påverka din partner om du blir sambo med honom. Regler om utmätning finns i Utsökningsbalken (UB).

Kronofogden ska bara utmäta egendom som tillhör den skuldsatte för att driva in skulden, 4 kap 17 § UB. Egendom som den skuldsatte har i gemensam besittning med en sambo antas tillhöra den skuldsatte och får alltså utmätas om sambon inte kan påvisa att egendomen tillhör denne själv, 4 kap 19 § UB. Du säger att din eventuella framtida sambo saknar kvitton på mycket av det som han har i sitt hem vilket gör det svårare att bevisa att han äger det och därmed finns det en risk att hans egendom kan komma att utmätas för dina skulder.

När det kommer till bilen tolkar jag det som att det är han som köpt bilen och står registrerad som ägare på den. Detta innebär att han enkelt kan påvisa att det inte är du som äger bilen och därmed får den inte utmätas för dina skulder. Förutsatt att bilen inte var köpt för gemensamt bruk och att du inte har bidragit ekonomiskt till bilköpet så kan den inte utmätas för dina skulder.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare