Kan min sambo testamentera bort allt till mina särkullbarn?

Hej!

Vi är sambo och har inga gemensamma barn, jag har barn sedan förut, min sambo har inga barn. Om vi skriver ett inbördes testamente ärver jag honom och med vädjan till mina barn att sambon får ärva om jag dör före honom. Om dom går med på detta, när han sedan dör ärver ju mina barn men även hans syskon?! hur gör vi för att mina barn ska få ärva allt? Kan man skriva in även detta i ett inbördes testamente eller måste min sambo skriva ett nytt testamente om jag går bort före honom? Om han inte gör det hur får mina barn sitt arv då? han har syskon (inga föräldrar eller egna barn)

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Bestämmelser om rätt till arv och fördelning av arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att sambor inte ärver efter varandra. Som utgångspunkt gäller istället att dina särkullbarn - i egenskap av bröstarvingar - ärver hela kvarlåtenskapen vid din bortgång (se 2 kap. 1 § ÄB).

Det framgår av din fråga att du och din sambo vill skriva ett inbördes testamente som innebär att den av er, som överlever den andre, ska få all den avlidnes egendom, samt att dina särkullbarn ska få ut sin andel först när den efterlevande sambon har avlidit (s.k. efterarv).

Kan sambon genom testamentet göra sina syskon arvlösa?

Det framgår även av din fråga att du funderar på om det är möjligt för din sambo att testamentera all sin egendom till särkullbarnen. Om testamentet endast skulle reglera att särbarnen har rätt till efterarv kommer de inte att ärva efter din sambo. Istället kommer deras arvsrätt omvandlas till en kvotdelsrätt som motsvarar den del de avstod efter dig, medan sambons syskon enligt arvsordningen ärver hans kvarlåtenskap.

Kan då din sambo testamentera all egendom till dina särkullbarn? Till att börja med ingår syskon i den andra arvsklassen (se 2 kap. 2 § ÄB). Eftersom laglottsskyddet endast tillkommer bröstarvingar, har din sambo full frihet att genom testamente ge all sin kvarlåtenskap till dina särkullbarn och därigenom utesluta arvsrätten för sina syskon.

Inbördes eller enskilt testamente?

Ett inbördes testamente är i egentlig mening två testamenten i ett med två personers förordnanden. Ni kan därmed reglera både arvsrätten er emellan och särkullbarnens arvsrätt i samma testamente.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare