Kan min sambo kasta ut mig med en dags förvarning?

Bor med min sambo i en bostadsrätt sedan 1 år tillbaka. Han äger lägenheten.

Har han rätt att kasta ut mig och ge mig 1 dag att flytta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga bestämmelser finns främst i lagen om uthyrning av egen bostad (UEB) och 12 kap. jordabalken (JB).

Tre månaders uppsägningstid gäller

Eftersom din sambo är ägare av bostadsrätten räknas du som någon som hyr bostaden av din sambo i andra hand (1 § UEB och jmf. 12 kap. 1 § fjärde stycket JB). Detta gäller oberoende av om ni har något formellt hyresavtal. Som hyresgäst har du rätt till minst tre månaders uppsägningstid från det månadsskifte som ligger närmast efter uppsägningen (3 § andra stycket UEB). Din sambo har alltså inte rätt att kasta ut dig innan denna tid har passerat. Dessutom ska uppsägningen vara skriftlig i ditt fall eftersom du har bott i lägenheten mer än tre månader i följd (1 § andra stycket UEB och 12 kap. 8 § JB).

Bostadsrätten kan utgöra samboegendom

Det framgår inte i din fråga om din sambo har köpt bostadsrätten för er gemensamma användning eller om han hade den sedan tidigare. Är den köpt för er gemensamma användning så utgör den nämligen samboegendom (3 § sambolagen). Detta innebär att om ni inte har avtalat om något annat (skriftligt) så ska bostadsrätten ingå i bodelningen när samboförhållandet upphör och någon av er begär det inom ett år (2, 8, 12-14 § sambolagen). I ett sådant fall har du även en rätt till en del av bostadsrätten.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare