Kan min sambo drabbas av en utmätning av mina skulder?

Hej! Jag ska är sambo och har massor med gamla skulder, jag vill inte att min sambo ska bli drabbad om kronofogden ska göra utmätning. För då kommer all min lön gå till kronofogden och det drabbar min sambo. Finns det papper man kan skriva? Att det inte ska drabba honom? Eller måste jag flytta för att slippa? Alltså vad kan man göra? Inget står på mig hör hemma förutom min lön

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad får Kronofogden utmäta?

Det som Kronofogden får utmäta finner vi i Utsökningsbalken (1981:774), hädanefter förkortad UB, och främst i balkens 4 kap. Enligt turordningen är det först och främst lön som utmäts för den skuldsatte (4 kap. 3 § UB). Skulle det inte finnas någon lön att utmäta kan myndigheten utmäta egendom (4 kap. 7 § UB).

Kan din sambo drabbas?

Vid en utmätning av din lön kommer Kronofogden direkt att gå till arbetsgivaren som kommer dra av den summan som du varje månad är skyldig Kronofogden. Bestämmelserna kring utmätning av lön finner du i 7 kap. UB. och i 7 kap. 3 § UB framkommer det att arbetsgivaren ska hålla inne en del av din lön som sedan kommer betalas ut direkt till Kronofogden.

Vidare kan egendom som din sambo har komma att bli aktuellt för en utmätning. Detta genom att Kronofogden kan utmäta egendom som du anses som ägare till, se 4 kap. 17 § UB. I 4 kap. 19 § UB kan du anses som ägare till egendom som finns i ert gemensamma hem. Det framgår ur din fråga att du inte äger något i ert gemensamma hem men enligt 4 kap. 19 § UB kan detta alltså ändå komma att utmätas för dina skulder i de fall Kronofogden väljer att utmäta egendom. Detta kan dock undvikas genom att du och din sambo skriver ett samboavtal där ni tydligt klargör för vem som äger vad. Vi på Lawline hjälper er gärna att formulera ett sådant avtal och ni är varmt välkomna att ta kontakt med oss via vår hemsida, här, alternativt kan ni ringa oss för mer information. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är som följande:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Sammanfattning

Gällande utmätning av din lön kan ett avtal mellan dig och din sambo inte påverka utmätningen då denne görs direkt hos din arbetsgivare. Vad gäller eventuell utmätning av egendom kan din sambo komma att drabbas om ni inte gör det tydligt vem som äger vad.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare