FrågaEKONOMIÖvrigt23/12/2020

Kan min sambo bli betalningsskyldig för mina skulder?

Hej. Jag har skulder hos inkassobolag och kronofogden. Nu hade min pojkvän och jag tänkt flytta ihop, mycket pga att det ska bli lättare för mig att betala mina skulder. Frågan som jag har är: kan min sambo påverkas dvs. kan han bli betalningsskyldig på mina skulder?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ett samboförhållande svarar var och en för sina egna skulder. Detta innebär att din framtida sambo inte kan hållas betalningsskyldig för de skulder som du har. Men om du inte skulle betala och istället hamna hos Kronofogdemyndigheten (KFM) påverkas då din sambo på så sätt att KFM behöver göra en utmätning av egendom för att få in pengar.

En utmätning innebär att KFM gör en värdering av egendom som du har och säljer den för att få pengar till skulden. Egendomen som KFM tar måste tillhöra den personen som har skulden. Men om egendomen finns hemma hos personen utgår KFM ifrån att den också att den tillhör denne. I och med att ni kommer att bo tillsammans innebär det att saker som kanske bara tillhör din sambo också blir föremål för utmätning, eftersom sakerna finns hemma hos dig och din sambo. Det är då upp till dig att bevisa för KFM att sakerna tillhör din sambo. Om du inte kan bevisa det så har de rätt att utmäta sakerna (4 kap. 19 § Utsökningsbalken).

En risk finns därmed att din sambo blir av med egendom på grund av dina skulder, men din sambo kommer själv aldrig bli direkt betalningsansvarig.

Hoppas detta svar var till hjälp för dig! Om fler frågor eller funderingar uppstår är du varm välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare