Kan min partners saker bli utmätta för min skuld?

Hej.jag har en skuld hos kronofogden och har fått brev om eventuell utmätning av egendom.jag hyr en lägenhet av kommunen sk. socialkontrakt. jag har ingen inkomst för nuvarande.och min flickvän bor och har adressen här. jag äger inget av större värde men min flickvän har köpt lite saker, tv-apparater, möbler etc.

och hon äger en nyare bil och en båt med mera. kan kronofogden utmäta hennes ägodelar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Regler om utmätning finns i utsökningsbalken (UB). Lös egendom, som t.ex. tv-apparater, bilar och båtar, får utmätas om det framgår att den som blir utmätt är ägare till egendomen (4 kap. 17 § UB). Det finns dock en speciell regel när den som blir utmätt bor tillsammans med en make eller sambo. Då anses den utmätte vara ägare till egendom som han och hans sambo har sambesittning till, om det inte görs framgår att egendomen tillhör den andre (4 kap. 19 § UB).

Kronofogden kan alltså utmäta din flickväns ägodelar för dina skulder, om hon inte kan visa att hennes saker tillhör henne.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare