Kan min partner köpa bostad även om jag riskerar utmätning?

Hej Lawline!

Jag har en fråga angående skulder, utmätning och bostad.

Vi är ett gift par med ett barn. Nuvarande bostad är en hyresrätt. Jag är påväg mot en utmätning och förmodligen löneutmätning i framtiden då mina skulder har ökat och jag inte har möjligheter att bli av med dom.

Men min partner vill köpa en bostad. Om min gifta partner köper en bostad/hus i sitt eget namn och står för lånet samt kontraktet kan bostaden utmätas eller liknande för att vi är ett gift par? Eller är det kört för oss båda att köpa ett hus nu när jag har skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till utmätningar och regler kring dessa blir utsökningsbalken (UB) tillämplig lag.

Som utgångspunkt utgår jag ifrån att du med hus/bostad menar fast egendom.

Utmätning av fast egendom får endast ske om det framgår att den tillhör dig (gäldenären). Detta framgår av 4 kap 24 § UB.

I de fall din partner ensam innehar lagfart, kan denna egendom alltså inte ingå i en utmätning för din skuld. Det framgår då att den inte tillhör dig.

Om du däremot syftar på en bostadsrätt, räknas detta som lös egendom vilket påverkar tillämpningen av reglerna. Utgångspunkten blir att egendom som finns i er gemensamma besittning presumeras tillhöra dig som skuldsatt och kan då utmätas även om det står på din makes namn. Detta framgår av 4 kap 19 § UB.

Undantag är dock om din make kan bevisa att bostaden endast tillhör honom, genom exempelvis avtal, köpekontrakt, kvitton etc. Han måste kunna göra det sannolikt att bostadsrätten endast är hans.

Vidare rekommenderar jag dig att inte heller investera i bostaden eller på annat sätt bidra t ex ekonomiskt, då detta kan försvåra situationen och leda till att du också ses som ägare trots att bostadsrätten står på din partner.

Sammanfattningsvis går det alltså att köpa bostad om denna står på din partner och det kan göras sannolikt att bostaden inte tillhör dig samt att du inte bidragit ex ekonomiskt till köpet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare