Kan min pappa välja att testamentera bort hälften av arvet till sin fosterson?

Hej min pappa har en fosterson och han har skrivit ett testamente där det står att vi två ska dela lika på arvet. Kan han göra så? Jag är enda bröstarvinge.

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi gå in i Ärvdabalken (ÄB) och kika.

Bröstarvingar ärver i första hand

Utgångspunkten är att föräldrar i första hand ärvs av sina barn, eftersom dessa är s.k. "bröstarvingar" (ÄB 2 kap 1 §). Ett fosterbarn räknas inte som en bröstarvinge, och har därför ingen legal arvsrätt enligt denna regel. För att fostersonen ska kunna ärva så krävs i regel istället ett testamente, och det är då vissa saker som måste tas i beaktande för att testamentet inte ska strida mot din arvsrätt.

Du har alltid rätt till din laglott

Som barn till din pappa så har du alltid rätt att kräva ut den s.k. "laglotten". Laglotten består av halva arvslotten, vilken i ditt fall består av hälften av den egendom som din pappa lämnar efter sig (ÄB 7 kap 1 §). Jag ska ge ett exempel på detta:

Din pappa lämnar efter sig 100 kr, vilket alltså innebär att även din initiala arvslott ligger på 100 kr. Detta resulterar i att din laglott ligger på 50 kr.

Din pappa kan testamentera bort allt förutom din laglott

Detta innebär med andra ord att din pappa kan välja att testamentera bort hälften av sin egendom till fostersonen, så länge detta inte inkräktar på din laglott. Du kan välja att jämka ett testamente, om så skulle vara fallet (ÄB 7 kap 3 §). Hans övriga egendom kan han dock göra som han vill med, vilket även innefattar att testamentera bort det till fostersonen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar så är du varmt välkommen till att ställa en ny fråga.

Bästa hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare