Kan min pappa testamentera bort allt till sin sambo?

Om min pappas sambo avlider och i testamentet står att hans sambo ärver allt med fri förfoganderätt. Har jag då som min fars barn rätt att använda pengarna på hans konto till hans begravning? De har inga gemensamma barn utan bara särkullbarn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att din pappa har avlidit och att du vill veta om du kan använda pengarna till hans begravning eller om hans sambo har rätt till alla tillgångar. Om jag har missuppfattat frågan får du mer än gärna återkomma så att det blir rätt!

När en person går bort är huvudregeln att personens bröstarvingar (barn) ärver personens tillgångar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Denna rätt kan emellertid åsidosättas genom ett testamente (9 kap. 1 § ärvdabalken). Det är detta din pappa har gjort när han testamenterade allt till sin sambo.

Som bröstarvinge har du dock alltid rätt till din laglott. Din laglott utgör halva din arvslott (7 kap. 1 § ärvdabalken). För att räkna ut hur stor din laglott ska du ta din pappas tillgångar och dela med antalet barn (som är hans). Sen är din laglott halva den summan. Laglotten kan din pappa inte testamentera bort, utan den har du alltid rätt till.

Exempel: Om din pappa hade två barn och 100 000 i tillgångar när han dog ska man ta 100 000 / 2 = 50 000. Det utgör då er arvslott. Sen är er laglott hälften av det; 50 000/2 = 25 000.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig.

Med vänlig hälsning,

Veronica BorgRådgivare