Kan min pappa göra min halvbror arvlös?

Hej där!

En fråga!

Har en biologisk far.

Min biologiska mor dog för över 10 år sedan.

Min far säljer nu sitt hus

Han får kvar 300.000 kr efter försäljningen av huset.

Min döda mor hade ett barn innan hon gifte sig med min far.

Min far adopterade honom inte.

När min mor dog avstod vår halvbror 1/3 del av vår gemensamma mors arv.

Jag och min brors far fick sitta i orubbat bo av vår halvbror

Vår far vill nu ge oss äkta bröder 150.000 kr var, medan vår halvbror inte får ett öre.

Han gör detta pga att han nu får sitta på ett äldreboende efter en stroke.

Han vill inte ha en förmögenhet på sin bank.

För att kunna få bostadstillägg får han inte ha pengarna på banken.

Därför ger han oss pengarna som en gåva.

Skulle han nu dö har han inte ett öre på banken.

Överlever han några år till kommer jag och min bror använda våra 150.000 kr till

att pytsa pengar till honom om hans pension inte skulle räcka till.

VAD HÄNDER NÄR VÅR FAR DÖR?

Det finns ju inte ett öre på banken och han lämnar 0 kronor efter sig.

Kan vår halvbror kräva några pengar av mig och min bror då vi fått 150.000 kr var i gåva.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din halvbror är ett så kallat särkullsbarn. Det innebär att han enligt 3 kap. 9 § Äktabalken (ÄB) har rätt avstå sitt arv direkt från er mamma till den efterlevande maken (alltså din pappa). Det innebär inte att hans rätt till arv är permanent uppsagd. Han har fortfarande rätt till sin laglott från din mamma genom efterarv. Han har dock inte rätt till egendom från din pappas arv, utan endast det han skulle ha fått efter er mamma.

Den vanligaste situationen efter att en make har dött är att den efterlevande maken har övertagit sin makes tillgångar med fri förfoganderätt. Om den efterlevande maken (alltså din pappa) genom gåvor sett till att egendomen minskat väsentligt kan din halvbror kräva kompensation när din pappa avlider.

Om det inte finns tillräckligt kvar i boet så att det räcker till kompensation ska den som fått gåvan lämna tillbaka den, under förutsättningen att den som tog emot gåvan insåg eller bort inse att den först avlidnes arvingar skulle missgynnas. Dock räknar man bara med gåvor som lämnats under de senaste fem åren för den sist avlidna makens död. Se 3 kapitlet 3 § ÄB.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare