Kan min pappa ge mig sin bostadsrätt även fast vi är två syskon?

Kan min pappa ge mig sin bostadsrätt även om vi är två syskon han har ingen kontakt med ena barnet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelserna om överlåtelser av bostadsrätter regleras i bostadsrättslagen (BRL) och arvsrätt regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Det korta svaret är att det inte är juridiskt problematiskt ge bort en fastighet eller sälja den till underpris, även om det sker mellan far och son. Det finns dock vissa formkrav som behöver uppfyllas och arvsrättsliga konsekvenser som uppstår, jag tänker gå igenom de viktigaste.

Formkrav för överlåtelse av bostadsrätt

Formkraven för att antingen sälja eller ge bort bostadsrätten som gåva är desamma och framgår av 6 kap 4 § BRL. Enligt dessa formkrav skall överlåtelsen ske skriftligen och framgå i en överlåtelsehandling. I överlåtelsehandlingen skall det framgå vilken lägenhet som överlåts samt en avtalad prisuppgift, eller vid gåva, en prisuppgift om 0 kr. Ytterligare formkrav är att bostadsrättsföreningen skall meddelas om överlåtelsen och få ta del av överlåtelsehandlingen, 9 kap. 10 § BRL. Man måste dessutom skicka in en ansökan om medlemskap till bostadsrättsföreningen.

Gåva som förskott på arv

Det finns en presumtionsregel i 6 kap 1 § ÄB som säger att en gåva som en person under sin livstid ger till en bröstarvinge, dvs sitt barn, räknas som förskott på arv, även en fastighet som ges bort som gåva utgör förskott på arv. Förskott på arv ska räknas med när laglotten ska beräknas, det betyder att värdet på gåvan skall räknas av på ditt arv när din far avlider, se 7 kap 2 § ÄB. Gåvogivaren kan dock bestämma att fastigheten inte skall utgöra förskott på arv. Avgörande för ett sådant förfarande är personens avsikt och vilja, det finns alltså inget formkrav för hur eller när en sådan önskan skall framföras. Det måste dock på något sätt kunna bevisas.

Sammanfattningsvis innebär detta att det inte är några helst problem för din far att överlåta fastigheten till dig. Det finns som sagt vissa arvsrättsliga konsekvenser att ta i beaktning och formkrav som skall uppfyllas.

Har jag missat något eller har du fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen. Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare