Kan min mor kräva att jag delar mitt efterarv efter min far med mina barn?

Min far gick bort för ett antal år sedan och min mor fick sitta kvar i orubbat bo.Jag är ensamt barn .Jag fick inget efter min far eftersom min far och min mor sa att allt kommer ju att bli mitt när hon går bort.Nu säger hon att jag skall dela med mina barn( hennes barnbarn) .Kan hon kräva det? Kan hon ge bort saker ur hemmet som tillhörde min far?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I din fråga låter det som att det skulle kunna handla om efterarv och därför kommer jag att använda mig av ärvdabalken (ÄB) för att svara på din fråga.

Som din fars barn har du rätt att ärva efter honom (ÄB 2 kap. 1 §). Om en förälder är gift när hen går bort ärver hens efterlevande maka/make före gemensamma barn (ÄB 3 kap. 1 §). Detta verkar vara vad som har hänt i ert fall. Din mor ärvde i ditt ställe och fick fri förfoganderätt över arvet. Fri förfoganderätt innebär att hon får använda arvet och därmed även ge mindre gåvor (ÄB 3 kap. 2 §). Vad hon däremot inte har rätt att göra är att ge större gåvor som väsentligt minskar arvet. Med väsentligt menas en minskning som motsvarar en fjärdedel av egendomens värde (ÄB 3 kap. 3 §).

Precis som du skriver har du istället rätt till efterarv (ÄB 3 kap. 2 §). Efterarv innebär att din arvsrätt efter din far skjuts upp och att du istället ärver båda dina föräldrar samtidigt när även din mor gått bort.

Vad innebär detta för dig?

Som barn har du rätt att ärva efter din far. Eftersom han verkar ha varit gift med din mor då han gick bort ärver din mor före dig. Du har istället rätt till efterarv när även din mor gått bort och du ärver av dem båda samtidigt. Eftersom din mor bara har ärvt med fri förfoganderätt har hon möjlighet att ge mindre gåvor till sina barnbarn men hon har inte rätt att kräva att du ska dela med dig av ditt arv efter din pappa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Skulle du behöva mer hjälp får du gärna ställa en till fråga eller höra av dig till Lawlines telefontjänst.

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare