Kan min medboende flytta ut och tvinga mig att betala hela hyran?

Hej, jag och en nära vän flyttade in till en studentlägenhet förra året och nu har vi sagt upp lägenheten. Han flyttar ut 2 månader innan vi behöver flytta ut. Han står som medsökande, vilket gör att vi båda är på kontraktet (förstahands-kontrakt), dock är det jag som får hyresräkningen. Han måste väl betala även om han har flyttat ut tidigare, halva hyran då, under dem två månaderna också?(Han bestämde att flytta ut tidigare, och därmed inte mitt fel om han har 2 hyror ( halva till lägenheten och den han ska flytta till) ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hur blir betalningsansvaret när flera personer står på kontraktet?

När två personer står på ett hyreskontrakt blir de solidariskt ansvariga. Om betalning uteblir innebär det att hyresvärden kan kräva varje person på hela beloppet. Om det är du som får räkningarna är det dock troligt att hyresvärden kommer vända sig till dig i första hand och din vän i andra hand. Betalningsansvaret för er båda gäller tills uppsägningstiden löpt ut.

Vid solidariskt betalansvar uppstår även något som kallas regressrätt. Det innebär att om hyresvärden kräver dig på hela beloppet kan du i din tur kräva din vän på halva beloppet. Har du och din vän inget skriftligt avtal om hyresfördelningen kan det bli svårt att bevisa hur mycket hen ska betala dig, då ord kommer att stå mot ord.

Slutsats:

Ni är solidariskt ansvariga för att betala hyran. Den som tvingas betala hela beloppet får regressrätt mot den andre.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare